آموزشگاه نگاره

ضرورت بازنگری رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها

  • تعداد بازدید: 1235
  • وزیر علوم بر ضرورت بازنگری رشته‌های آموزشی و حرکت به سمت کیفی‌سازی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: باید بسیاری از رشته‌ها و مقاطع فعلی آموزشی در دانشگاه‌ها مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرد و سازوکارهایی به کار بگیریم تا در نتیجه آن رشته‌های بین‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها اصل قرار گیرد.

    به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی در مراسم تجلیل از نفرات برتر آزمون سراسری 95 و نفرات برتر بیست‌ویکمین المپیاد علمی دانشجویی کشور که امروز در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، علم را موجب توسعه انسان دانست و اظهار کرد: به نظر من راه عظمت و زیبایی در چیزی است که ما آن را «کشف» می‌خوانیم. علمی که با کشف همراه نباشد انباشته کردن حافظه محسوب می‌شود. در واقع انسان با کشف مرتبه‌ای بالاتر از مراتب خود را کشف می‌کند و علم ما را به کشف عالم خارج و عالم پر پیچ و خم خود وادار می‌کند.

    وی در ادامه تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای اعجاب‌برانگیزی در حوزه علم، فناوری، دانشگاه و تربیت نیروی انسانی به دست آمده است به طوری که در حوزه پزشکی اوایل انقلاب تعداد پزشکان بسیار کم بودند و خدمات پزشکی توسط پزشکان کشورهای اطراف در جامعه ارائه می‌شد، اما خوشبختانه امروزه تمامی این خدمات توسط نیروهای داخل کشور ارائه می‌شود.

    وزیر علوم همچنین تاکید کرد: اوایل انقلاب بسیاری از مردم برای دریافت خدمات پزشکی و درمان بیماری‌ها به خارج از کشور اعزام می‌شدند به طوری که در آن زمان حدود 300 میلیون دلار هزینه اعزام بیماران به خارج صرف می‌شد اما امروزه بیماران نیازمند نیستند برای درمان به خارج اعزام بشوند.

    دکتر فرهادی همچنین ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از رشته‌ها و مقاطع تحصیلی در حوزه‌های پزشکی و غیرپزشکی در کشور تاسیس شده‌اند و رشته‌های تحصیلی گسترش قابل توجهی داشته است اگرچه در حال حاضر ما معتقد هستیم این دوره‌ها و رشته‌ها گسترش بیش از حدی داشته است و باید به سمت کیفی‌سازی آموزش عالی حرکت کنیم.

    وی در ادامه افزایش تعداد دانشجویان در دانشگاه‌های کشور را از دیگر موفقیت‌های پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: ما در سال 57 فقط هفت هزار دانشجو در دوره کارشناسی ارشد داشتیم که این میزان در حال حاضر با رشد 122 درصدی به 700 هزار دانشجو رسیده است. همچنین در دوره دکتری تخصصی نیز تعداد دانشجویان رشد 91 برابری در مقایسه با سال‌های اوایل انقلاب پیدا کرده است.

    وزیر علوم به بخش آمایش سرزمین و ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دانشگاه‌های ما در سه دهه اخیر ماموریت‌مدار شدند و به سمت دانشگاه‌های کارآفرین حرکت می‌کنند به طوری که تلاش داریم در دانشگاه‌ها آموزش‌های مهارتی توسعه پیدا کنند و ارتباط دانشگاه با صنعت بیش از پیش برقرار شود.

    به گفته وی، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها می‌تواند زمینه کارآفرینی و اشتغال در دانشجویان را فراهم کند و دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری به همراه این دانشجویان در این شرکت‌های دانش‌بنیان به کار گرفته شود.

    دکتر فرهادی بر ضرورت بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 22 هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول به تحصیل هستند و با توجه به پتانسیل‌های دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های خالی‌ای که وجود دارد ما می‌توانیم تعداد بیشتری از دانشجویان خارجی را جذب کنیم و همچنین ضوابط پذیرش دانشجویان داخلی را نیز مورد بازبینی قرار بدهیم.

    فرهادی همچنین توجه به دیپلماسی علمی در دانشگاه‌ها را از دیگر اهداف وزارت علوم دانست و گفت: خوشبختانه در حال حاضر دیپلماسی علم در دانشگاه‌ها با کشورهای دیگر دنبال می‌شود و در این زمینه گام‌هایی را نیز برداشته‌ایم به طوری که مجوزهای قانونی راه‌اندازی دانشگاه‌های مشترک را در اختیار داریم.

    معاون وزیر علوم روند رشد علمی کشور را مطلوب توصیف کرد و گفت: براساس مستندات تایید شده ایران از نظر جایگاه علمی رتبه اول منطقه و 16 جهان را دارد و از نظر رشد و شتاب علمی نیز جزو سه کشور اول هستیم و با 25 کشور اول دنیا در این زمینه رقابت می‌کنیم.

    وزیر علوم در پایان بر ضرورت نوع‌آوری، خلاقیت و توجه به فناوری در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف باید رشته‌های بین‌رشته‌ای را تاسیس و برنامه‌های آموزشی فعلی را مورد بازنگری قرار بدهیم که البته این اقدام از سال گذشته شروع شده و بسیاری از ما توانسته‌ایم در بسیاری از رشته‌ها دانشجو پذیرش کنیم.