معرفی ارشد مدیریت بازرگانی

معرفی ارشد مدیریت بازرگانی

مقدمه

مدیریت بازرگانی از قدیمی‌ترین گرایش‌های مدیریت است که کار خود را در ایران از سال ۱۳۳۳ با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمان‌های دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد و سپس این رشته در مقاطع و گرایش‌های مختلف و در دانشگاه‌های کشور گسترش یافت که در این مقاله به بررسی و معرفی ارشد مدیریت بازرگانی می‌پردازیم.

در گذشته، گرایش‌های دیگر مثل مدیریت صنعتی، مدیریت بیمه، مدیریت جهانگردی و… زیرمجموعه گرایش مدیریت بازرگانی بودند، اما امروزه با تخصصی‌تر شدن این رشته، مدیریت بازرگانی کاربرد محدودتری پیدا کرده است و به صورت کاملا جداگانه تشکیل می‌شود.

هدف رشته مدیریت بازرگانی عبارت است از آشنا کردن دانشجویان با وظایف و فرآیندهای سازمان‌های بازرگانی و تجاری، افزایش مهارت در شناخت مسائل مبتنی بر مدیریت، افزایش درک آن‌ها از مباحث آماری و حسابداری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ایجاد راهبردها و استراتژی‌های مناسب، توانایی ایجاد و ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسأله، تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات اتخاذ شده.

یکی از مزایای این رشته تنوع بسیار بالای شغلی است و افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، می‌توانند در زمینه‌های متفاوت اما مرتبط با رشته، کار کنند؛ از کارهای اداری و چارچوب‌مند تا کارهای منعطف و نیازمند خلاقیت و نوآوری بالا. این تنوع سبب می‌شود افراد گزینه‌های زیادی را پیش رو داشته باشند.

فهرست مطالب

چه افرادی برای تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی مناسب هستند؟

در اولین گام معرفی ارشد مدیریت بازرگانی باید مشخص کنیم که چه افرادی مناسب این رشته هستند.

رشته مدیریت بازرگانی نیازمند روابط عمومی نسبتاً بالاست؛ زیرا یکی از عوامل کلیدی در رشته مدیریت بازرگانی ارتباطات است که به شکل‌های مختلف ایجاد می‌شود. از دیگر توانایی‌های لازم برای این رشته، داشتن قدرت مدیریت و برنامه‌ریزی است. افرادی که آشنایی خوبی با زبان انگلیسی و کامپیوتر دارند و دارای قدرت مذاکره هستند، در این رشته‌ سرعت پیشرفت بیشتری دارند.

همچنین علاقه به مباحث مالی، صادرات و واردات و … از عناصر مهم این رشته محسوب می‌شوند. در نهایت اگر شما علاقه‌مند به یادگیری و کار تیمی هستید، ارشد مدیریت بازرگانی یک گزینه مناسب برای شماست. البته اگر تمایل دارید که در بخش خصوصی مشغول به فعالیت شوید، در این حوزه شغل ثابت و دراز مدتی در انتظار شما نیست؛ زیرا در بخش خصوصی ویژگی‌هایی مثل خلاقیت، جسارت، مسئولیت‌پذیری، فعال بودن و … اهمیت بسیار زیادی دارند. افراد فعال در این حوزه حتما باید مرتباً خود را به روز کرده و مهارت‌های گوناگونی را در خود پرورش دهند.

وضعیت بازار کار و آینده شغلی ارشد مدیریت بازرگانی

در قسمت بعدی معرفی ارشد مدیریت بازرگانی به بحث جذاب بازار کار می‌رسیم.

ارشد بازرگانی یکی از رشته‌های بسیار مناسب از نظر بازار کار و آینده شغلی محسوب می‌شود و افرادی که وارد آن می‌شوند، معمولاً با مشکل بیکاری مواجه نمی‌شوند. با وجود گسترش کسب و کارها، میزان تقاضا برای جذب این فارغ التحصیلان بالاست.

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی به دلیل شناختی که از تکنیک‌های مختلف تصمیم‌گیری، ساختار سازمان و تئوری‌های مدیریت به دست می‌آورند، قدرت حل مشکلات را دارند و به همین خاطر می‌توانند در امور دفتری مانند اداره امور، کارگزینی، بازاریابی و امور مالی به فعالیت بپردازند. این فارغ التحصیلان معمولاً نقش مدیران اجرایی در سازمان‌های صنعتی، بازرگانی و دولتی را دارند و آینده شغلی برای این افراد بسیار روشن است.

این افراد می‌توانند در شرکت‌های تبلیغاتی، موسسات بانکی، بیمه، شرکت‌های صادرات و واردات و شرکت‌های حوزه بازرگانی بین‌المللی در زمینه‌هایی مانند مدیر تبلیغات، مدیر بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، فروش و … مشغول به کار شوند.

معرفی ارشد مدیریت بازرگانی

گرایش‌ های ارشد مدیریت بازرگانی

گرایش‌های این رشته بسیار مشابه هم هستند و تنها در بعضی واحدهای دانشگاهی با یکدیگر تفاوت دارند. گرایش‌های ارشد مدیریت بازرگانی عبارت‌ است از:

واحدهای درسی مقطع ارشد مدیریت بازرگانی را اینجا مشاهده کنید.

برخی از برترین دانشگاه‌های داخلی پذیرنده رشته بازرگانی

در ادامه مسیر معرفی ارشد مدیریت بازرگانی، لازم است تا بهترین دانشگاه‌های این رشته را بشناسید تا با دید بازتری در کنکور شرکت کنید.

دروس، ضرایب و تعداد سوالات کنکور ارشد مدیریت بازرگانی

طبق بررسی سوالات سال‌های اخیر کنکور ارشد مدیریت و همچنین اعلام سازمان سنجش، دفترچه شامل ۲۸۵ سوال است که داوطلبان ارشد مدیریت بازرگانی به ۱۳۵ سوال پاسخ می‌دهند. در ارشد بازرگانی درس بازاریابی با ضریب ۴ اهمیت بسیاری دارد و کسب درصد بالا در این درس از عوامل مهم موفقیت در کنکور ارشد بازرگانی محسوب می‌شود.

نام درستعداد سوال در کنکورضریب درسزمان
زبان عمومی و اختصاصی253
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام152
ریاضی و آمار202
تئوری‌های مدیریت253145
اقتصاد خرد و کلان202
تحقیق در عملیات152
بازاریابی154
بازرگانی2

نمونه درصد و رتبه‌های کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی 1402

رتبهمعدل موثرتراز کلزبانمدیریت اسلامیتئوری مدیریتریاضی و آماراقتصادتحقیق در عملیاتبازاریابی
217.88948784205248.3373.68سفید46.67
3209450سفید64.444026.6782.4619.0582.22
619.36930658.676050.6718.3238.6سفید68.89
7_87967646.6758.67سفید80.7سفید40
814.35856857.3337.7850.67سفید68.42سفید68.89
18_806230.6784.44481550.88سفید44.44
3013.03754278.67سفید45.33سفید38.6سفید64.44
35_73864433.3336سفید35.0914.2951.11
4417.47724342.6748.8956515.79سفید42.22
4918.01717269.3317.7841.33سفید64.91سفید31.11
6018.62701929.3328.8938.67سفید42.11سفید57.78
8414.216583642021.33سفید31.58سفید62.22
94_652338.6728.8934.67سفید42.11سفید44.44
11414.196425سفید24.4433.332056.14سفید62.22
11414.196425سفید2033.332056.14سفید62.22
11814.786368435.5644سفید42.11سفید57.78
13015.6562456.6733.3324سفید57.89سفید64.44
149_6140سفید35.5634.67سفید42.112.3860
175_6012سفید53.3346.67سفید5.26سفید46.67
22115.625749سفید66.67سفیدسفید49.12سفید68.89
24718.465676سفید31.1126.67سفید49.12سفید46.67
250_5665سفید44.4410.671529.82سفید57.78
26718.856072431.1110.67151.75سفید57.78
28316.89555830.676.678-1.6624.56سفید68.89
46316.3250986053.3330.67سفید17.54سفیدسفید
50114.985025سفید33.3334.67سفید14.04سفید44.44
55014.99496268سفیدسفید41.6777.19سفیدسفید
6832047776411.1118.67سفید35.09سفیدسفید
968_4518سفید33.3326.672568.42سفیدسفید
107414.822689سفید-2.21سفید2056.14سفیدسفید
1187_43582817.7824-1.6635.0916.67سفید
135114425152سفیدسفید23.3382.46سفیدسفید
155619.08414549.3317.87سفیدسفید57.89سفیدسفید
1621164109سفید46.67سفید26.6785.96سفیدسفید
170119.2407257.330سفیدسفید57.89سفیدسفید
172115.26406050.678.895.3318.3349.12سفیدسفید
1793_4025سفیدسفیدسفید4087.72سفیدسفید
179918.1640202822.22سفید3045.61سفدسفید
215315.53388414.6735.5621.33-1.6629.822.386.67
224119.16385458.67سفیدسفیدسفید42.11سفیدسفید
2661_3725سفید28.89سفید31.6768.42سفیدسفید
271114.553713سفید46.6721.33سفید52.63سفیدسفید
277215.893698سفید028سفیدسفیدسفید31.11
278818.84369456سفیدسفید531.58سفیدسفید
282714.183684سفید37.78سفید2580.7سفیدسفید
296218.73364841.334.44سفید18.3329.82سفیدسفید
304317.72363041.3313.3317.33سفید8.77سفیدسفید
305818.6362669.33سفیدسفیدسفید15.79سفیدسفید
309717.053618سفید26.6722.67سفیدسفیدسفید20
337917.993553سفید-4.43سفید3575.44سفیدسفید
358714.8135146.6722.2220سفید-1.74سفید24.44
461116.66333644سفیدسفیدسفید45.61سفیدسفید
608417.24312440سفید8سفیدسفید11.9سفید
618116.713114سفید33.33سفید3.3357.89سفیدسفید
633417.993097سفید26.67سفید-11.6649.1214.29سفید
710115.633010سفید20سفید18.3352.63سفیدسفید
766116.329539.336.6720-3.321.75سفید8.89

مقایسه تعدادی از رتبه‌ها و محل قبولی آن‌ها در کنکور ارشد مدیریت بازرگانی سال 1400

در گام نهایی معرفی ارشد مدیریت بازرگانی به ارائه چند نمونه محل قبولی و رتبه داوطلبان سال ۱۴۰۰ می‌پردازیم. این جدول به شما کمک می‌کند تا محدوده قبولی هر گرایش را حدس بزنید و با توجه به گرایش و دانشگاه مد نظر خود، برنامه‌ریزی بهتری انجام دهید.

محل قبولیرتبه بدون سهمیه
دانشگاه تهران، روزانه، بازاریابی2
دانشگاه شهید بهشتی، روزانه، بازاریابی15
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، روزانه، مدیریت استراتژیک58
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، شبانه، بازاریابی96
دانشگاه اصفهان، روزانه، بازاریابی130
بازرگانی

سوالات متداول معرفی ارشد مدیریت بازرگانی

آیا گرایش‌های ارشد بازرگانی تفاوت زیادی با هم دارند؟

همانطور که در ابتدای مقاله معرفی ارشد مدیریت بازرگانی ذکر شد، گرایش‌های مدیریت بازرگانی شامل بازاریابی، بازرگانی بین‌المللی، تجارت الکترونیکی، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی است و این گرایش‌ها تنها در چند واحد درسی در دانشگاه باهم تفاوت دارند و هر دانشگاه معمولا تعدادی از این گرایش‌ها را در سال‌های مختلف می‌پذیرد.

بازار کار در رشته مدیریت بازرگانی چگونه است؟

فارغ‌التحصیلان ارشد مدیریت بازرگانی به دلیل تنوع گرایش‌ها و محتوای درسی، می‌توانند به شغل‌های متعددی وارد شوند و تجربه کسب کنند. دغدغه شغلی در این رشته بسیار کم است و افراد دارای پشتکار می‌توانند آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزنند.

کدام درس در کنکور ارشد مدیریت بازرگانی اهمیت بیشتری دارد؟

ضرایب درس‌های کنکور ارشد مدیریت بازرگانی عبارت است از: بازاریابی ضریب 4، مدیریت در اسلام ضریب 2، تئوری مدیریت ضریب 3، زبان ضریب 3، تحقیق در عملیات ضریب 2، ریاضی و آمار ضریب 2 و اقتصاد ضریب 2. پس می‌توان نتیجه گرفت بازاریابی اهمیت بسیار زیادی در این رشته دارد و تسلط کافی در این درس می‌تواند بر نتیجه کنکور تاثیر زیادی بگذارد.

آیا درسی را در کنکور حذف کنیم است؟

حذف درس می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به داوطلب وارد نماید. سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی هرسال سبک متفاوتی پیدا می‌کنند و ممکن است یک درس در کنکور بسیار سخت طرح شود و یک درس بسیار آسان. با حذف یک درس، این امکان وجود دارد که سوالات آن بسیار آسان باشد و بقیه متقاضیان درصد خوبی در این درس کسب کنند و درسی که زمان زیادی برای آن صرف شده بسیار سخت باشد و سبب شود استرس داوطلب در جلسه کنکور بسیار افزایش یابد و به نتیجه او در کنکور لطمه وارد کند. پس بهتر است روی تمام درس‌ها زمان گذاشته شود تا بتوان ریسک را در درس‌های مختلف تقسیم کرد و سوالات آسان از دست نروند.