معرفی جامع گرایش بازاریابی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

مقدمه
گرایش بازاریابی MBA به دلیل جذابیت و فرصتهای فراوانی که برای فارغالتحصیلان ایجاد میکند، جزو پرطرفدارترین گرایش های مدیریت کسبوکار است. در گرایش بازاریابی نگاه و تمرکز بیشتر به سمت مشتری و ارتباط با آنان است. از مهمترین مباحثی که در این گرایش به دانشپذیران آموزش داده میشود، بازاریابی، استراتژی بازاریابی، تحقیقات بازار، روانشناسی بازاریابی و تجزیه و تحلیل دادهها است. در گرایش بازاریابی مفاهیم کلان مطالعه میشود و باعث گسترش افق دید دانشجویان نسبت به مفهوم کسبوکار میگردد؛ برای مثال فارغالتحصیل گرایش بازاریابی MBA با پذیرش مسئولیت مدیر فروش در یک سازمان چالشهایی که در زمینه بازاریابی و بعضاً فروش وجود دارد را مورد بررسی قرار داده و بر اساس دانش و تجربه خود، راهکارهای مناسبی را با توجه به شرایط ارائه میدهد و در نهایت با اجرای آنها، به موفقیت سازمان کمک میکند.
در این مقاله سعی بر آن است تا با ارائه مطالب متنوع در خصوص این رشته، به شما عزیزان برای انتخاب بهتر کمک کرده باشیم.
فهرست مطالب
معرفی گرایش بازاریابی مدیریت کسبوکار
MBA در بازاریابی شما را برای چیزی بیشتر از مشاغل موجود در حوزه بازاریابی آماده میکند. این رشته به شما مهارتهایی مانند ریاضیات، ارتباطات، تجزیه و تحلیل و البته مدیریت را هم یاد میدهد. مهارتهای یک مدیر بازاریابی میتواند آنقدر گسترده باشد که با وجود همکاری با چندین شرکت به انجام فعالیتهای متنوعی بپردازد. پرتکرارترین سوالی که ذهن اکثر افراد را مشغول میکند این است که آیا با مدرک کارشناسی غیر مرتبط میتوان وارد گرایشهای مختلف کارشناسی ارشد MBA شد؟ در پاسخ باید گفت بله؛ محدودیتی برای این مسئله وجود ندارد و بسیاری از دانشآموختگان رشتههای علوم انسانی، فنی و مهندسی و … در این رشته ادامه تحصیل میدهند.
سوال دیگری که درباره رشته MBA پرسیده میشود این است که حتما باید تحصیلات آکادمیک دانشگاهی داشته باشیم یا با شرکت در دورههای آزاد هم میتوان مهارت کافی را به دست آوریم؟ جواب این سوال این است که شما با تحصیل در دانشگاه و ارتباط با اساتید و دانشجویان مختلف به دلیل جو پویا و تعاملات مستمر، مطالب بسیاری را میآموزید و در پروژههای مختلفی درگیر میشوید که ممکن است این تجربه را در دورههای دیگر کسب نکنید و همانطور که میدانیم دانش تئوری صرفاً در بازارکار و بازار رقابتی کسب و کار سودمند نبوده و کاربرد آنها مهم است. از دیگر مزیتهای دوره آکادمیک اعتبار مدرک دانشگاهی در اجتماع است.
برخی از مباحثی که در گرایش بازاریابی MBA وجود دارند عبارتند از:
مدیریت بازاریابی، رفتار و بینش مصرفکننده، بازاریابی دیجیتال، مدیریت رسانههای اجتماعی، مدلسازی و استراتژی بازاریابی، استراتژی محصول، برندسازی، بازاریابی بینالمللی، مدیریت نیروی فروش و … . افرادی که MBA را با تمرکز در بازاریابی دنبال میکنند، میتوانند انتظار داشته باشند که چگونگی برنامهریزی، توسعه و اجرای استراتژیهای بازاریابی نوآورانه و استراتژیک را بیاموزند.
واحدهای گرایش بازاریابی ارشد MBA
برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد MBA بازاریابی به شرح زیر است:
- دروس اصلی: 30 واحد
- دروس اصلی اختیاری: 6 واحد
- دروس تخصصی اصلی: 6 واحد
- دروس تخصصی اختیاری: 6 واحد
دروس اصلی – 30 واحد (کلیه گرایشها)
نام درس | تعداد واحد |
---|---|
اخلاق و احکام کسبوکار | 3 |
اصول اقتصاد | 3 |
حسابداری برای مدیران | 3 |
مدیریت استراتژیک | 3 |
مدیریت بازاریابی | 3 |
مدیریت رفتار سازمانی | 3 |
مدیریت عملیات | 3 |
مدیریت مالی | 3 |
مدیریت منابع انسانی | 3 |
نظریههای سازمان و مدیریت | 3 |
دروس اصلی اختیاری – 6 واحد از جدول زیر (کلیه گرایشها)
نام درس | تعداد واحد |
---|---|
احتمال و آمار در مدیریت | 3 |
اخلاق و ارزشهای اسلامی برای مدیران | 3 |
ارتباطات مدیریت | 3 |
اصول تنظیم قراردادها و مذاکرات تجاری | 3 |
اصول کارآفرینی | 3 |
اقتصاد از منظر اسلام | 3 |
اقتصاد کلان | 3 |
اقتصاد مقاومتی | 3 |
پروژه پایانی | 3 |
پویایی کسبوکار | 3 |
تحقیق در عملیات | 3 |
تصمیمگیری برای مدیران | 3 |
توسعه پایدار و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی | 3 |
توسعه و پیشرفت اسلامی | 3 |
حاکمیت شرکتی | 3 |
حقوق کسب و کار | 3 |
رهبری در سازمان | 3 |
رهبری و مدیریت تغییر با رویکرد اسلامی | 3 |
روشهای تحقیق کسبوکار | 3 |
روشهای حل مساله | 3 |
سیستمهای اطلاعاتی مدیریت | 3 |
فضای کسبوکار در ایران | 3 |
مدیریت از منظر اسلام | 3 |
مدیریت پروژه | 3 |
مدیریت تغییر | 3 |
مدیریت دانش | 3 |
مدیریت ریسک | 3 |
مدیریت فناوری و نوآوری | 3 |
مدیریت کیفیت | 3 |
مشاوره | 3 |
مباحث منتخب | 3 |
دروس تخصصی اصلی – 6 واحد
نام درس | تعداد واحد |
---|---|
استراتژی بازاریابی | 3 |
تحقیقات بازاریابی | 3 |
دروس تخصصی اختیاری – 6 واحد از جدول زیر
نام درس | تعداد واحد |
---|---|
ارتباطات بازاریابی | 3 |
بازاریابی بینالملل | 3 |
بازاریابی بین بنگاهی | 3 |
تبلیغات | 3 |
رفتار مصرفکننده | 3 |
فروش | 3 |
قیمتگذاری | 3 |
کانالهای بازاریابی | 3 |
مدیریت برند | 3 |
مباحث منتخب در بازاریابی | 3 |
بازاریابی خدمات | 3 |
تجارت الکترونیک | 3 |
مدیریت ارتباط با مشتریان | 3 |
توسعه محصول و خدمت | 3 |
- دانشجویان در تمام گرایشهای تخصصی به جز گرایش عمومی مشروط بر تایید گروه آموزشی، یک درس معادل 3 واحد از 2 درس معادل 6 واحد تخصصی اختیاری میتواند از دروس سایر گرایشهای تخصصی یا از دروس سایر دورههای مصوب تحصیلات تکمیلی، با رعایت قوانین آموزشی اخذ کنند.
- در گرایش عمومی دانشجویان به جای 12 واحد تخصصی، باید از سایر دروس اصلی – اختیاری یا دروس تخصصی گرایشهای دیگر با تایید گروه تحصیلی، واحد اخذ نمایند. همچنین دانشجو میتوانند با تایید گروه آموزشی، 3 واحد از این 12 واحد را از سایر دورههای مصوب تحصیلات تکمیلی با رعایت قوانین آموزشی اخذ کند.
- با تایید گروه آموزشی، دانشجویان تمامی گرایشها میتوانند پایاننامه 6 واحدی اخد کنند. با اخذ پایاننامه در گرایشهای تخصصی، 6 واحد تخصصی اختیاری دانشجو حذف میشود و اخذ درس پروژه پایانی که جزو دروس اصلی اختیاری است، امکانپذیر نخواهد بود.
- ممکن است بنا بر سیاست دانشگاه و گروه آموزشی مربوطه، برخی از واحدهای ذکر شده ارائه نشده و یا واحدهای دیگری تدریس شوند.
مهارتهای لازم برای گرایش بازاریابی MBA
افراد برای ورود به هر رشته و جایگاه شغلی نیازمند مجموعهای از شرایط و تواناییهایی هستند. گرایش بازاریابی نیز از این قاعده مستثنا نیست و شما برای ورود به این رشته نیازمند تواناییهایی هستید که برخی از آنها عبارتند از:
- توانایی مذاکره
- توانایی فروش
- قدرت تجزیه و تحلیل
- آشنایی با ابزارهای مورد نیاز فضای بازاریابی
- اعتماد به نفس
- علاقه به برقراری تعامل با دیگران
- توانایی شبکهسازی مناسب
- علاقهمندی به حوزه داده و تحلیل اطلاعات
- روحیه یادگیری و عملگرایی

بررسی بازار کار گرایش بازاریابی MBA
فارغ التحصیلان رشته مدیریت کسب و کار (MBA) گرایش بازاریابی، در کسبوکارهایی که دارای فضای رقابتی هستند فرصت رشد بیشتری خواهند داشت و در این فضا امکان درآمدزایی بیشتری نیز برای آنها وجود دارد؛ بنابراین جذابترین فرصتهای شغلی را میتوان در حوزههای مانند استارتآپها، IT، بازاریابی داده محور، بازاریابی دیجیتال و … در نظر گرفت.
همچنین صنایع بالغ و به نوعی تمامی کسبوکارها به دنبال فردی هستند که وضعیت بازاریابی، فروش، امور مشتریان، امور محصولات و … آنها را مدیریت کرده و بهبود دهد. بنابراین با توجه به وضعیت رکود اقتصادی در کشور میتوان گفت تا حد زیادی برای فارغالتحصیلان این رشته بازار خوبی مهیاست. این روند در صورتی امکانپذیر خواهد بود که فارغ التحصیلان تکنیکها و مهارتهای حوزه اصول بازاریابی و مشتری مداری، دیجیتال مارکتینگ، تحلیل داده و … را به خوبی آموزش دیده و بتوانند خدمات مطلوبی را در اختیار صاحبان کسبوکارها قرار دهند.
موقعیتهای غالب شغلی بازاریابی MBA عبارتند از:
- مدیر بازاریابی
- مدیر تبلیغات
- محقق و تحلیلگر بازار
- مدیر برند
- مدیر ارتباط با مشتری
- تحلیلگر رسانههای دیجیتال
- مدیر دیجیتال مارکتینگ
- استراتژیست رسانه
- مجری توسعه کسب و کار
- و …
ويديو و جزوههای رایگان ریاضی پایه
اولین گام برای مطالعه حرفه ای ریاضی عمومی ۱ و ۲ (به صورت سلف استادی یا شرکت در کلاس)، داشتن اطلاعات کلی در مورد تابع و نمودارها است. بنابراین برای کنکور ۱۴۰۳ ویدیو و جزوات تدریس ریاضی پایه (با دیدگاه ارائه مطالب مورد نیاز برای کنکور ارشد و دکتری) تهیه و به صورت رایگان در اختیار کلیه دانشجویان عزیز قرار داده شده است.
کلاس درس و تست GMAT – ویژه کنکور 1403
این کلاس برای تدریس مطالب مورد نیاز برای آمادگی کنکور ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) ۱۴۰۲ به صورت کاملاً حرفهای و منحصر بهفرد، در نظر گرفته شده است.
ویدیوی درس و تست ریاضی عمومی 1 و 2 – ویژه کنکور 1402
این کلاس برای تدریس مطالب مورد نیاز برای آمادگی کنکور ارشد و دکتری برای کلیه رشتههای علوم پایه و فنی مهندسی (مدیریت کسب و کار (MBA)، صنایع، عمران، مکانیک، کامپیوتر، مواد، نقشهبرداری، علوم کامپیوتر، ریاضی، ژئوفیزیک، معدن، مهندسی پزشکی، فناوری نانو و …….) به صورت کاملاً حرفهای و منحصر بهفرد، در نظر گرفته شده است.
گرایش بازاریابی MBA در خارج از کشور
گرایش بازاریابی در رشته MBA جزو بهترین رشتهها در راستای مهاجرت و اپلای به شمار میرود. موفقیت در گرایش بازاریابی نیازمند دانش و مهارت در حیطه بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات است. یک فرد فارغالتحصیل در این گرایش با افزایش مهارتهای خود در این زمینه و آموزش ابزارهای مورد نیاز و کسب تجربیات جهت تکمیل رزومه کاری خود در کنار باقی موارد مورد نیاز، شانس خود را جهت پذیرش شغلی یا تحصیلی افزایش خواهد داد. با بررسی مدیران شرکتهای بزرگ خواهید دید که بسیاری از آنها تجربه شرکت در دورههای آزاد و یا تحصیلات رسمی MBA بازاریابی را دارند؛ همچنین با مشاهده لینکدین و یا سایتهایی مانند Indeed میتوانید محبوبیت مشاغل این رشته را مشاهده کنید. همانند داخل کشور، شرکتهای خارجی به دنبال فردی توانمند در زمینه بازاریابی هستند تا وضعیت آنها را بهبود ببخشد. به طور کلی شرایط بسیار خوبی هم برای تحصیل و هم برای شغلیابی برای این رشته فراهم است.
برخی از برترین دانشگاههای پذیرنده MBA بازاریابی در دنیا
یکی از سایتهای معتبر جهان در خصوص سنجش اعتبار دانشگاههای جهان THE است كه مخفف عبارت TimesHigherEducation است به كمك این سایت میتوانید اطلاعات مفیدی در خصوص دانشگاهها کسب کنید.
برخی از بهترین کالجها و دانشگاههای MBA مارکتینگ عبارتند از:
- Harvard University
- Stanford University
- The Wharton School
- MIT Sloan School of Management
- Northwestern University
- University of Pennsylvania
- University of Michigan
- New York University
- Duke University
- London Business School
- IESE Business School
- Yale School of Management
سخن پایانی
در سالهای اخیر گرایش بازاریابی مدیریت کسبوکار محبوبیت زیادی پیدا کرده و دانشجویان بسیاری هر ساله در این رشته به ادامه تحصیل میپردازند. بازار کار مناسب و فرصتهای اپلای این رشته باعث این محبوبیت شده است. برخی مباحث مورد تدریس در این رشته شامل رفتار و بینش مصرفکننده، بازاریابی دیجیتال، مدلسازی و استراتژی بازاریابی و … میشوند. در نظر داشته باشید كه تنها با داشتن مدرك MBA نمیتوان ثابت كرد كه شما توانایی انجام كار در این حوزه را داشته باشید؛ بلكه با مطالعه، کسب تجربه، مهارت و به روز نگهداشتن خود در زمینه كاری مورد علاقه، سعی کنید به هدف خود نزدیک شوید.
آزمون آزمایشی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) 1403
جلسه کنکور همیشه چالشهای خاص خود را دارد که ممکن برای شما دردسر جدی ایجاد کنند و حتی مانع از کسب یک نتیجه مطلوب شوند! راه حل غلبه بر این چالشها، کسب تجربه است تا به خوبی بتوانید آنها را مدیریت کنید. بهترین راهکار، شبیهسازی فضای کنکور با شرکت در آزمون آزمایشی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) است تا چالشهای احتمالی را تجربه کنید و استراتژی آزمون متناسب با خود را پیدا کنید.
پکیج آزمونهای آزمایشی + کلاسهای آنلاین درس + کلاسهای آنلاین نکته و جمعبندی ریاضی عمومی، GMAT و زبان ویژه کنکور MBA 1402
این پکیج، کاملترین پکیج برای کنکور مدیریت کسب و کار (MBA) 1402 است که دربرگیرنده کلاسهای آنلاین درس و تست آمادگی کنکور، کلاسهای آنلاین نکتهوتست و جمعبندی و آزمونهای آزمایشی شبیهساز کنکور برای سه درس اصلی کنکور MBA یعنی ریاضی عمومی استاد آقاسی، استعداد تحصیلی (GMAT) استاد طورانی و زبان عمومی و تخصصی استاد قاسمی است.
ویدیوی پکیج درس و تست + نکته و تست + جمع بندی ریاضی عمومی 1 و 2 – ویژه کنکور 1402
این دوره منحصر به فرد کاملترین دوره ریاضی عمومی ۱ و ۲ و برای تدریس مطالب درسی و بیان نکات تستی و جمع بندی و مرور مطالب مور نیاز برای آمادگی کنکور ارشد و دکتری برای کلیه رشته های علوم پایه و فنی مهندسی (مدیریت کسب و کار MBA، صنایع، عمران، مکانیک، کامپیوتر، مواد، نقشه برداری، علوم کامپیوتر، ریاضی، ژئوفیزیک، مهندسی پزشکی، فناوری نانو و …….) در نظر گرفته شده است.
دیدگاهتان را بنویسید