معرفی جامع گرایش بازاریابی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

معرفی جامع گرایش بازاریابی MBA

مقدمه

گرایش بازاریابی MBA به دلیل جذابیت و فرصت­‌های فراوانی که برای فارغ‌­التحصیلان ایجاد می­‌کند، جزو پرطرفدارترین گرایش­ های مدیریت کسب‌و­کار است. در گرایش بازاریابی نگاه و تمرکز بیشتر به سمت مشتری و ارتباط با آنان است. از مهم‌­ترین مباحثی که در این گرایش به دانش‌­پذیران آموزش داده می‌­شود، بازاریابی، استراتژی بازاریابی، تحقیقات بازار، روانشناسی بازاریابی و تجزیه­ و تحلیل داده‌­ها است. در گرایش بازاریابی مفاهیم کلان مطالعه می­‌شود و باعث گسترش افق دید دانشجویان نسبت به مفهوم کسب‌وکار می‌گردد؛ برای مثال فارغ‌التحصیل گرایش بازاریابی MBA با پذیرش مسئولیت مدیر فروش در یک سازمان چالش‌هایی که در زمینه بازاریابی و بعضاً فروش وجود دارد را مورد بررسی قرار داده و بر اساس دانش و تجربه خود، راهکارهای مناسبی را با توجه به شرایط ارائه می‌دهد و در نهایت با اجرای آن‌ها، به موفقیت سازمان کمک می‌کند.

در این مقاله سعی بر آن است تا با ارائه مطالب متنوع در خصوص این رشته، به شما عزیزان برای انتخاب بهتر کمک کرده باشیم.

فهرست مطالب

معرفی گرایش بازاریابی مدیریت کسب‌وکار

MBA در بازاریابی شما را برای چیزی بیشتر از مشاغل موجود در حوزه بازاریابی آماده می‌کند. این رشته به شما مهارت‌هایی مانند ریاضیات، ارتباطات، تجزیه و تحلیل و البته مدیریت را هم یاد می‌دهد. مهارت‌های یک مدیر بازاریابی می‌تواند آنقدر گسترده باشد که با وجود همکاری با چندین شرکت به انجام فعالیت‌های متنوعی بپردازد. پرتکرارترین سوالی که ذهن اکثر افراد را مشغول می­‌کند این است که آیا با مدرک کارشناسی غیر مرتبط می­‌توان وارد گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد MBA شد؟ در پاسخ باید گفت بله؛ محدودیتی برای این مسئله وجود ندارد و بسیاری از دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی و … در این رشته ادامه تحصیل می‌دهند.

سوال دیگری که درباره رشته MBA پرسیده می­‌شود این است که حتما باید تحصیلات آکادمیک دانشگاهی داشته باشیم یا با شرکت در دوره­‌های آزاد هم می‌توان مهارت­ کافی را به دست آوریم؟ جواب این سوال این است که شما با تحصیل در دانشگاه و ارتباط با اساتید و دانشجویان مختلف به دلیل جو پویا و تعاملات مستمر، مطالب بسیاری را می­‌آموزید و در پروژه‌های مختلفی درگیر می‌شوید که ممکن است این تجربه را در دوره‌­های دیگر کسب نکنید و همانطور که می‌دانیم دانش تئوری صرفاً در بازارکار و بازار رقابتی کسب و کار سودمند نبوده و کاربرد آن‌ها مهم است. از دیگر مزیت‌های دوره آکادمیک اعتبار مدرک دانشگاهی در اجتماع است.

برخی از مباحثی که در گرایش بازاریابی MBA وجود دارند عبارتند از:

مدیریت بازاریابی، رفتار و بینش مصرف‌کننده، بازاریابی دیجیتال، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، مدل‌سازی و استراتژی بازاریابی، استراتژی محصول، برندسازی، بازاریابی بین‌المللی، مدیریت نیروی فروش و … . افرادی که MBA را با تمرکز در بازاریابی دنبال می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که چگونگی برنامه‌ریزی، توسعه و اجرای استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه و استراتژیک را بیاموزند.

واحدهای گرایش بازاریابی ارشد MBA

برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد MBA بازاریابی به شرح زیر است:

  • دروس اصلی: 30 واحد
  • دروس اصلی اختیاری: 6 واحد
  • دروس تخصصی اصلی: 6 واحد
  • دروس تخصصی اختیاری: 6 واحد

دروس اصلی – 30 واحد (کلیه گرایش‌ها)

نام درستعداد واحد
اخلاق و احکام کسب‌وکار3
اصول اقتصاد3
حسابداری برای مدیران3
مدیریت استراتژیک3
مدیریت بازاریابی3
مدیریت رفتار سازمانی3
مدیریت عملیات3
مدیریت مالی3
مدیریت منابع انسانی3
نظریه‌های سازمان و مدیریت3

دروس اصلی اختیاری – 6 واحد از جدول زیر (کلیه گرایش‌ها)

نام درستعداد واحد
احتمال و آمار در مدیریت3
اخلاق و ارزش‌های اسلامی برای مدیران3
ارتباطات مدیریت3
اصول تنظیم قراردادها و مذاکرات تجاری3
اصول کارآفرینی3
اقتصاد از منظر اسلام3
اقتصاد کلان3
اقتصاد مقاومتی3
پروژه پایانی3
پویایی کسب‌وکار3
تحقیق در عملیات3
تصمیم‌گیری برای مدیران3
توسعه پایدار و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی3
توسعه و پیشرفت اسلامی3
حاکمیت شرکتی3
حقوق کسب و کار3
رهبری در سازمان3
رهبری و مدیریت تغییر با رویکرد اسلامی3
روش‌های تحقیق کسب‌وکار3
روش‌های حل مساله3
سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت3
فضای کسب‌وکار در ایران3
مدیریت از منظر اسلام3
مدیریت پروژه3
مدیریت تغییر3
مدیریت دانش3
مدیریت ریسک3
مدیریت فناوری و نوآوری3
مدیریت کیفیت3
مشاوره3
مباحث منتخب3

دروس تخصصی اصلی – 6 واحد

نام درستعداد واحد
استراتژی بازاریابی3
تحقیقات بازاریابی3

دروس تخصصی اختیاری – 6 واحد از جدول زیر

نام درستعداد واحد
ارتباطات بازاریابی3
بازاریابی بین‌الملل3
بازاریابی بین بنگاهی3
تبلیغات3
رفتار مصرف‌کننده3
فروش3
قیمت‌گذاری3
کانال‌های بازاریابی3
مدیریت برند3
مباحث منتخب در بازاریابی3
بازاریابی خدمات3
تجارت الکترونیک3
مدیریت ارتباط با مشتریان3
توسعه محصول و خدمت3
  • دانشجویان در تمام گرایش‌های تخصصی به جز گرایش عمومی مشروط بر تایید گروه آموزشی، یک درس معادل 3 واحد از 2 درس معادل 6 واحد تخصصی اختیاری می‌تواند از دروس سایر گرایش‌های تخصصی یا از دروس سایر دوره‌های مصوب تحصیلات تکمیلی، با رعایت قوانین آموزشی اخذ کنند.
  • در گرایش عمومی دانشجویان به جای 12 واحد تخصصی، باید از سایر دروس اصلی – اختیاری یا دروس تخصصی گرایش‌های دیگر با تایید گروه تحصیلی، واحد اخذ نمایند. همچنین دانشجو می‌توانند با تایید گروه آموزشی، 3 واحد از این 12 واحد را از سایر دوره‌های مصوب تحصیلات تکمیلی با رعایت قوانین آموزشی اخذ کند.
  • با تایید گروه آموزشی، دانشجویان تمامی گرایش‌ها می‌توانند پایان‌نامه 6 واحدی اخد کنند. با اخذ پایان‌نامه در گرایش‌های تخصصی، 6 واحد تخصصی اختیاری دانشجو حذف می‌شود و اخذ درس پروژه پایانی که جزو دروس اصلی اختیاری است، امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • ممکن است بنا بر سیاست دانشگاه و گروه آموزشی مربوطه، برخی از واحدهای ذکر شده ارائه نشده و یا واحدهای دیگری تدریس شوند.

مهارت‌های لازم برای گرایش بازاریابی MBA

افراد برای ورود به هر رشته و جایگاه شغلی نیازمند مجموعه‌ای از شرایط و توانایی‌­هایی هستند. گرایش بازاریابی نیز از این قاعده مستثنا نیست و شما برای ورود به این رشته نیازمند توانایی­‌هایی هستید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • توانایی مذاکره
  • توانایی فروش
  • قدرت تجزیه و تحلیل
  • آشنایی با ابزارهای مورد نیاز فضای بازاریابی
  • اعتماد به نفس
  • علاقه به برقراری تعامل با دیگران
  • توانایی شبکه‌سازی مناسب
  • علاقه‌مندی به حوزه‌ داده و تحلیل اطلاعات
  • روحیه یادگیری و عملگرایی
گرایش بازاریابی MBA

بررسی بازار کار گرایش بازاریابی MBA

فارغ‌ التحصیلان رشته مدیریت کسب و کار (MBA) گرایش بازاریابی، در کسب­‌و­کار­هایی که دارای فضای رقابتی هستند فرصت رشد بیشتری خواهند داشت و در این فضا امکان درآمدزایی بیشتری نیز برای آنها وجود دارد؛‌ بنابراین جذاب‌ترین فرصت‎‌های شغلی را می‌توان در حوزه‌های مانند استارت‌آپ­‌ها، IT، بازاریابی داده محور، بازاریابی دیجیتال و … در نظر گرفت.

همچنین صنایع بالغ و به نوعی تمامی کسب‌وکارها به دنبال فردی هستند که وضعیت بازاریابی، فروش، امور مشتریان، امور محصولات و … آن‌ها را مدیریت کرده و بهبود دهد. بنابراین با توجه به وضعیت رکود اقتصادی در کشور می‌­توان گفت تا حد­ زیادی برای فارغ‌­التحصیلان این رشته بازار خوبی مهیاست. این روند در صورتی امکان­‌پذیر خواهد بود که فارغ ­التحصیلان تکنیک­‌ها و مهارت‌­های حوزه اصول بازاریابی و مشتری مداری، دیجیتال مارکتینگ،‌ تحلیل داده و … را به خوبی آموزش دیده و بتوانند خدمات مطلوبی را در اختیار صاحبان کسب­‌و­کار­ها قرار دهند.

موقعیت‌های غالب شغلی بازاریابی MBA عبارتند از:

  • مدیر بازاریابی
  • مدیر تبلیغات
  • محقق و تحلیلگر بازار
  • مدیر برند
  • مدیر ارتباط با مشتری
  • تحلیلگر رسانه‌های دیجیتال
  • مدیر دیجیتال مارکتینگ
  • استراتژیست رسانه
  • مجری توسعه کسب و کار
  • و …

ويديو و جزوه های رایگان ریاضی پایه

اولین گام برای مطالعه حرفه ای ریاضی عمومی ۱ و ۲ (به صورت سلف استادی یا شرکت در کلاس)، داشتن اطلاعات کلی در مورد تابع و نمودارها است. بنابراین برای کنکور ۱۴۰۲ ویدیو و جزوات تدریس ریاضی پایه (با دیدگاه ارائه مطالب مورد نیاز برای کنکور ارشد و دکتری) تهیه و به صورت رایگان در اختیار کلیه دانشجویان عزیز قرار داده شده است.

 

رایگان!
طورانی درس و تست 70
50%
تخفیف

کلاس آنلاین درس و تست استعداد تحصیلی (GMAT) – ویژه کنکور 1402

این کلاس برای تدریس مطالب مورد نیاز برای آمادگی کنکور ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) ۱۴۰۲ به صورت کاملاً حرفه‌ای و منحصر به‌فرد، در نظر گرفته شده است.

575,000 تومان
درس و تست 115
50%
تخفیف

کلاس آنلاین درس و تست ریاضی عمومی 1 و 2 – ویژه کنکور 1402

این کلاس برای تدریس مطالب مورد نیاز برای آمادگی کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برای کلیه رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی (مدیریت کسب و کار (MBA)، صنایع، عمران، مکانیک، کامپیوتر، مواد، نقشه‌برداری، علوم کامپیوتر، ریاضی، ژئوفیزیک، معدن، مهندسی پزشکی، فناوری نانو و …….) به صورت کاملاً حرفه‌ای و منحصر به‌فرد، در نظر گرفته شده است.

800,000 تومان

گرایش بازاریابی MBA در خارج از کشور

گرایش بازاریابی در رشته MBA جزو بهترین رشته­‌ها در راستای مهاجرت و اپلای به شمار می‌رود. موفقیت در گرایش بازاریابی نیازمند دانش و مهارت در حیطه بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات است. یک فرد فارغ‌التحصیل در این گرایش با افزایش مهارت­‌های خود در این زمینه و آموزش ابزار­های مورد نیاز و کسب تجربیات جهت تکمیل رزومه کاری خود در کنار باقی موارد مورد نیاز، شانس خود را جهت پذیرش شغلی یا تحصیلی افزایش خواهد داد. با بررسی مدیران شرکت‌های بزرگ خواهید دید که بسیاری از آن‌ها تجربه شرکت در دوره‌های آزاد و یا تحصیلات رسمی MBA بازاریابی را دارند؛ همچنین با مشاهده لینکدین و یا سایت‌هایی مانند Indeed می‌توانید محبوبیت مشاغل این رشته را مشاهده کنید. همانند داخل کشور، شرکت‌های خارجی به دنبال فردی توانمند در زمینه بازاریابی هستند تا وضعیت آن‌ها را بهبود ببخشد. به طور کلی شرایط بسیار خوبی هم برای تحصیل و هم برای شغل‌یابی برای این رشته فراهم است.

برخی از برترین دانشگاه‌های پذیرنده MBA بازاریابی در دنیا

یکی از سایت­‌های معتبر جهان در خصوص سنجش اعتبار دانشگاه­‌های جهان THE است كه مخفف عبارت TimesHigherEducation است به كمك این سایت می­‌توانید اطلاعات مفیدی در خصوص دانشگاه‌ها کسب کنید.

برخی از بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های MBA مارکتینگ عبارتند از:

سخن پایانی

در سال‌های اخیر گرایش بازاریابی مدیریت کسب‌وکار محبوبیت زیادی پیدا کرده و دانشجویان بسیاری هر ساله در این رشته به ادامه تحصیل می‌پردازند. بازار کار مناسب و فرصت‌های اپلای این رشته باعث این محبوبیت شده است. برخی مباحث مورد تدریس در این رشته شامل رفتار و بینش مصرف‌کننده، بازاریابی دیجیتال، مدل‌سازی و استراتژی بازاریابی و … می‌شوند. در نظر داشته باشید كه تنها با داشتن مدرك MBA نمی‌­توان ثابت كرد كه شما توانایی انجام كار در این حوزه را داشته باشید؛ بلكه با مطالعه، کسب تجربه، مهارت و به روز نگه‌داشتن خود در زمینه كاری مورد علاقه، سعی کنید به هدف خود نزدیک شوید.

آزمون‌ آزمایشی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)
50%
تخفیف

آزمون‌ آزمایشی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) 1402

جلسه کنکور همیشه چالش‌های خاص خود را دارد که ممکن برای شما دردسر جدی ایجاد کنند و حتی مانع از کسب یک نتیجه مطلوب شوند! راه حل غلبه بر این چالش‌ها، کسب تجربه است تا به خوبی بتوانید آن‌ها را مدیریت کنید. بهترین راهکار، شبیه‌سازی فضای کنکور با شرکت در آزمون‌ آزمایشی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) است تا چالش‌های احتمالی را تجربه کنید و استراتژی آزمون متناسب با خود را پیدا کنید.

650,000 تومان
366 ساعت پکیج
50%
تخفیف

پکیج آزمون‌های آزمایشی + کلاس‌های آنلاین درس + کلاس‌های آنلاین نکته و جمع‌بندی ریاضی عمومی، GMAT و زبان ویژه کنکور MBA 1402

این پکیج، کامل‌ترین پکیج برای کنکور مدیریت کسب و کار (MBA) 1402 است که دربرگیرنده کلاس‌های آنلاین درس و تست آمادگی کنکور، کلاس‌های آنلاین نکته‌وتست و جمع‌بندی و آزمون‌های آزمایشی شبیه‌ساز کنکور برای سه درس اصلی کنکور MBA یعنی ریاضی عمومی استاد آقاسی، استعداد تحصیلی (GMAT) استاد طورانی و زبان عمومی و تخصصی استاد قاسمی است.

4,250,000 تومان
پکیج 190
50%
تخفیف

پکیج کلاس آنلاین درس و تست + نکته و تست + جمع بندی ریاضی عمومی 1 و 2 – ویژه کنکور 1402

این دوره منحصر به فرد کامل‌ترین دوره ریاضی عمومی ۱ و ۲ و برای تدریس مطالب درسی و بیان نکات تستی و جمع بندی و مرور مطالب مور نیاز برای آمادگی کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برای کلیه رشته های علوم پایه و فنی مهندسی (مدیریت کسب و کار MBA، صنایع، عمران، مکانیک، کامپیوتر، مواد، نقشه برداری، علوم کامپیوتر، ریاضی، ژئوفیزیک، مهندسی پزشکی، فناوری نانو و …….) در نظر گرفته شده است.

1,650,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید