معرفی ارشد مدیریت بازرگانی
مقدمه
مدیریت بازرگانی از قدیمیترین گرایشهای مدیریت است که کار خود را در ایران از سال ۱۳۳۳ با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد و سپس این رشته در مقاطع و گرایشهای مختلف و در دانشگاههای کشور گسترش یافت که در این مقاله به بررسی و معرفی ارشد مدیریت بازرگانی میپردازیم.
در گذشته، گرایشهای دیگر مثل مدیریت صنعتی، مدیریت بیمه، مدیریت جهانگردی و… زیرمجموعه گرایش مدیریت بازرگانی بودند، اما امروزه با تخصصیتر شدن این رشته، مدیریت بازرگانی کاربرد محدودتری پیدا کرده است و به صورت کاملا جداگانه تشکیل میشود.
هدف رشته مدیریت بازرگانی عبارت است از آشنا کردن دانشجویان با وظایف و فرآیندهای سازمانهای بازرگانی و تجاری، افزایش مهارت در شناخت مسائل مبتنی بر مدیریت، افزایش درک آنها از مباحث آماری و حسابداری، جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ایجاد راهبردها و استراتژیهای مناسب، توانایی ایجاد و ارزیابی راهحلهای مختلف در مورد هر مسأله، تصمیمگیری و اجرای تصمیمات اتخاذ شده.
یکی از مزایای این رشته تنوع بسیار بالای شغلی است و افرادی که در این رشته تحصیل میکنند، میتوانند در زمینههای متفاوت اما مرتبط با رشته، کار کنند؛ از کارهای اداری و چارچوبمند تا کارهای منعطف و نیازمند خلاقیت و نوآوری بالا. این تنوع سبب میشود افراد گزینههای زیادی را پیش رو داشته باشند.
فهرست مطالب
چه افرادی برای تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی مناسب هستند؟
در اولین گام معرفی ارشد مدیریت بازرگانی باید مشخص کنیم که چه افرادی مناسب این رشته هستند.
رشته مدیریت بازرگانی نیازمند روابط عمومی نسبتاً بالاست؛ زیرا یکی از عوامل کلیدی در رشته مدیریت بازرگانی ارتباطات است که به شکلهای مختلف ایجاد میشود. از دیگر تواناییهای لازم برای این رشته، داشتن قدرت مدیریت و برنامهریزی است. افرادی که آشنایی خوبی با زبان انگلیسی و کامپیوتر دارند و دارای قدرت مذاکره هستند، در این رشته سرعت پیشرفت بیشتری دارند.
همچنین علاقه به مباحث مالی، صادرات و واردات و … از عناصر مهم این رشته محسوب میشوند. در نهایت اگر شما علاقهمند به یادگیری و کار تیمی هستید، ارشد مدیریت بازرگانی یک گزینه مناسب برای شماست. البته اگر تمایل دارید که در بخش خصوصی مشغول به فعالیت شوید، در این حوزه شغل ثابت و دراز مدتی در انتظار شما نیست؛ زیرا در بخش خصوصی ویژگیهایی مثل خلاقیت، جسارت، مسئولیتپذیری، فعال بودن و … اهمیت بسیار زیادی دارند. افراد فعال در این حوزه حتما باید مرتباً خود را به روز کرده و مهارتهای گوناگونی را در خود پرورش دهند.
وضعیت بازار کار و آینده شغلی ارشد مدیریت بازرگانی
در قسمت بعدی معرفی ارشد مدیریت بازرگانی به بحث جذاب بازار کار میرسیم.
ارشد بازرگانی یکی از رشتههای بسیار مناسب از نظر بازار کار و آینده شغلی محسوب میشود و افرادی که وارد آن میشوند، معمولاً با مشکل بیکاری مواجه نمیشوند. با وجود گسترش کسب و کارها، میزان تقاضا برای جذب این فارغ التحصیلان بالاست.
فارغالتحصیلان رشته مدیریت بازرگانی به دلیل شناختی که از تکنیکهای مختلف تصمیمگیری، ساختار سازمان و تئوریهای مدیریت به دست میآورند، قدرت حل مشکلات را دارند و به همین خاطر میتوانند در امور دفتری مانند اداره امور، کارگزینی، بازاریابی و امور مالی به فعالیت بپردازند. این فارغ التحصیلان معمولاً نقش مدیران اجرایی در سازمانهای صنعتی، بازرگانی و دولتی را دارند و آینده شغلی برای این افراد بسیار روشن است.
این افراد میتوانند در شرکتهای تبلیغاتی، موسسات بانکی، بیمه، شرکتهای صادرات و واردات و شرکتهای حوزه بازرگانی بینالمللی در زمینههایی مانند مدیر تبلیغات، مدیر بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، فروش و … مشغول به کار شوند.
گرایش های ارشد مدیریت بازرگانی
گرایشهای این رشته بسیار مشابه هم هستند و تنها در بعضی واحدهای دانشگاهی با یکدیگر تفاوت دارند. گرایشهای ارشد مدیریت بازرگانی عبارت است از:
- بازاریابی
- بازرگانی بینالمللی
- تجارت الکترونیکی
- مدیریت استراتژیک
- بازرگانی داخلی
- کارآفرینی
واحدهای درسی مقطع ارشد مدیریت بازرگانی را اینجا مشاهده کنید.
برخی از برترین دانشگاههای داخلی پذیرنده رشته بازرگانی
در ادامه مسیر معرفی ارشد مدیریت بازرگانی، لازم است تا بهترین دانشگاههای این رشته را بشناسید تا با دید بازتری در کنکور شرکت کنید.
- دانشگاه تهران
- دانشگاه شهید بهشتی
- دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
- دانشگاه تربیت مدرس
- دانشگاه الزهرا (س)
- دانشگاه خوارزمی
- دانشگاه تبریز
- دانشگاه شیراز
- دانشگاه مازندران
دروس، ضرایب و تعداد سوالات کنکور ارشد مدیریت بازرگانی
طبق بررسی سوالات سالهای اخیر کنکور ارشد مدیریت و همچنین اعلام سازمان سنجش، دفترچه شامل ۲۸۵ سوال است که داوطلبان ارشد مدیریت بازرگانی به ۱۳۵ سوال پاسخ میدهند. در ارشد بازرگانی درس بازاریابی با ضریب ۴ اهمیت بسیاری دارد و کسب درصد بالا در این درس از عوامل مهم موفقیت در کنکور ارشد بازرگانی محسوب میشود.
نام درس | تعداد سوال در کنکور | ضریب درس | زمان |
---|---|---|---|
زبان عمومی و اختصاصی | 25 | 3 | |
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام | 15 | 2 | |
ریاضی و آمار | 20 | 2 | |
تئوریهای مدیریت | 25 | 3 | 145 |
اقتصاد خرد و کلان | 20 | 2 | |
تحقیق در عملیات | 15 | 2 | |
بازاریابی | 15 | 4 | |
نمونه درصد و رتبههای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی 1402
رتبه | معدل موثر | تراز کل | زبان | مدیریت اسلامی | تئوری مدیریت | ریاضی و آمار | اقتصاد | تحقیق در عملیات | بازاریابی |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 17.88 | 9487 | 84 | 20 | 52 | 48.33 | 73.68 | سفید | 46.67 |
3 | 20 | 9450 | سفید | 64.44 | 40 | 26.67 | 82.46 | 19.05 | 82.22 |
6 | 19.36 | 9306 | 58.67 | 60 | 50.67 | 18.32 | 38.6 | سفید | 68.89 |
7 | _ | 8796 | 76 | 46.67 | 58.67 | سفید | 80.7 | سفید | 40 |
8 | 14.35 | 8568 | 57.33 | 37.78 | 50.67 | سفید | 68.42 | سفید | 68.89 |
18 | _ | 8062 | 30.67 | 84.44 | 48 | 15 | 50.88 | سفید | 44.44 |
30 | 13.03 | 7542 | 78.67 | سفید | 45.33 | سفید | 38.6 | سفید | 64.44 |
35 | _ | 7386 | 44 | 33.33 | 36 | سفید | 35.09 | 14.29 | 51.11 |
44 | 17.47 | 7243 | 42.67 | 48.89 | 56 | 5 | 15.79 | سفید | 42.22 |
49 | 18.01 | 7172 | 69.33 | 17.78 | 41.33 | سفید | 64.91 | سفید | 31.11 |
60 | 18.62 | 7019 | 29.33 | 28.89 | 38.67 | سفید | 42.11 | سفید | 57.78 |
84 | 14.21 | 6583 | 64 | 20 | 21.33 | سفید | 31.58 | سفید | 62.22 |
94 | _ | 6523 | 38.67 | 28.89 | 34.67 | سفید | 42.11 | سفید | 44.44 |
114 | 14.19 | 6425 | سفید | 24.44 | 33.33 | 20 | 56.14 | سفید | 62.22 |
114 | 14.19 | 6425 | سفید | 20 | 33.33 | 20 | 56.14 | سفید | 62.22 |
118 | 14.78 | 6368 | 4 | 35.56 | 44 | سفید | 42.11 | سفید | 57.78 |
130 | 15.65 | 6245 | 6.67 | 33.33 | 24 | سفید | 57.89 | سفید | 64.44 |
149 | _ | 6140 | سفید | 35.56 | 34.67 | سفید | 42.11 | 2.38 | 60 |
175 | _ | 6012 | سفید | 53.33 | 46.67 | سفید | 5.26 | سفید | 46.67 |
221 | 15.62 | 5749 | سفید | 66.67 | سفید | سفید | 49.12 | سفید | 68.89 |
247 | 18.46 | 5676 | سفید | 31.11 | 26.67 | سفید | 49.12 | سفید | 46.67 |
250 | _ | 5665 | سفید | 44.44 | 10.67 | 15 | 29.82 | سفید | 57.78 |
267 | 18.8 | 5607 | 24 | 31.11 | 10.67 | 15 | 1.75 | سفید | 57.78 |
283 | 16.89 | 5558 | 30.67 | 6.67 | 8 | -1.66 | 24.56 | سفید | 68.89 |
463 | 16.32 | 5098 | 60 | 53.33 | 30.67 | سفید | 17.54 | سفید | سفید |
501 | 14.98 | 5025 | سفید | 33.33 | 34.67 | سفید | 14.04 | سفید | 44.44 |
550 | 14.99 | 4962 | 68 | سفید | سفید | 41.67 | 77.19 | سفید | سفید |
683 | 20 | 4777 | 64 | 11.11 | 18.67 | سفید | 35.09 | سفید | سفید |
968 | _ | 4518 | سفید | 33.33 | 26.67 | 25 | 68.42 | سفید | سفید |
1074 | 14.82 | 2689 | سفید | -2.21 | سفید | 20 | 56.14 | سفید | سفید |
1187 | _ | 4358 | 28 | 17.78 | 24 | -1.66 | 35.09 | 16.67 | سفید |
1351 | 14 | 4251 | 52 | سفید | سفید | 23.33 | 82.46 | سفید | سفید |
1556 | 19.08 | 4145 | 49.33 | 17.87 | سفید | سفید | 57.89 | سفید | سفید |
1621 | 16 | 4109 | سفید | 46.67 | سفید | 26.67 | 85.96 | سفید | سفید |
1701 | 19.2 | 4072 | 57.33 | 0 | سفید | سفید | 57.89 | سفید | سفید |
1721 | 15.26 | 4060 | 50.67 | 8.89 | 5.33 | 18.33 | 49.12 | سفید | سفید |
1793 | _ | 4025 | سفید | سفید | سفید | 40 | 87.72 | سفید | سفید |
1799 | 18.16 | 4020 | 28 | 22.22 | سفید | 30 | 45.61 | سفد | سفید |
2153 | 15.53 | 3884 | 14.67 | 35.56 | 21.33 | -1.66 | 29.82 | 2.38 | 6.67 |
2241 | 19.16 | 3854 | 58.67 | سفید | سفید | سفید | 42.11 | سفید | سفید |
2661 | _ | 3725 | سفید | 28.89 | سفید | 31.67 | 68.42 | سفید | سفید |
2711 | 14.55 | 3713 | سفید | 46.67 | 21.33 | سفید | 52.63 | سفید | سفید |
2772 | 15.89 | 3698 | سفید | 0 | 28 | سفید | سفید | سفید | 31.11 |
2788 | 18.84 | 3694 | 56 | سفید | سفید | 5 | 31.58 | سفید | سفید |
2827 | 14.18 | 3684 | سفید | 37.78 | سفید | 25 | 80.7 | سفید | سفید |
2962 | 18.73 | 3648 | 41.33 | 4.44 | سفید | 18.33 | 29.82 | سفید | سفید |
3043 | 17.72 | 3630 | 41.33 | 13.33 | 17.33 | سفید | 8.77 | سفید | سفید |
3058 | 18.6 | 3626 | 69.33 | سفید | سفید | سفید | 15.79 | سفید | سفید |
3097 | 17.05 | 3618 | سفید | 26.67 | 22.67 | سفید | سفید | سفید | 20 |
3379 | 17.99 | 3553 | سفید | -4.43 | سفید | 35 | 75.44 | سفید | سفید |
3587 | 14.81 | 3514 | 6.67 | 22.22 | 20 | سفید | -1.74 | سفید | 24.44 |
4611 | 16.66 | 3336 | 44 | سفید | سفید | سفید | 45.61 | سفید | سفید |
6084 | 17.24 | 3124 | 40 | سفید | 8 | سفید | سفید | 11.9 | سفید |
6181 | 16.71 | 3114 | سفید | 33.33 | سفید | 3.33 | 57.89 | سفید | سفید |
6334 | 17.99 | 3097 | سفید | 26.67 | سفید | -11.66 | 49.12 | 14.29 | سفید |
7101 | 15.63 | 3010 | سفید | 20 | سفید | 18.33 | 52.63 | سفید | سفید |
7661 | 16.3 | 2953 | 9.33 | 6.67 | 20 | -3.32 | 1.75 | سفید | 8.89 |
مقایسه تعدادی از رتبهها و محل قبولی آنها در کنکور ارشد مدیریت بازرگانی سال 1400
در گام نهایی معرفی ارشد مدیریت بازرگانی به ارائه چند نمونه محل قبولی و رتبه داوطلبان سال ۱۴۰۰ میپردازیم. این جدول به شما کمک میکند تا محدوده قبولی هر گرایش را حدس بزنید و با توجه به گرایش و دانشگاه مد نظر خود، برنامهریزی بهتری انجام دهید.
محل قبولی | رتبه بدون سهمیه |
---|---|
دانشگاه تهران، روزانه، بازاریابی | 2 |
دانشگاه شهید بهشتی، روزانه، بازاریابی | 15 |
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، روزانه، مدیریت استراتژیک | 58 |
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، شبانه، بازاریابی | 96 |
دانشگاه اصفهان، روزانه، بازاریابی | 130 |
سوالات متداول معرفی ارشد مدیریت بازرگانی
همانطور که در ابتدای مقاله معرفی ارشد مدیریت بازرگانی ذکر شد، گرایشهای مدیریت بازرگانی شامل بازاریابی، بازرگانی بینالمللی، تجارت الکترونیکی، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی است و این گرایشها تنها در چند واحد درسی در دانشگاه باهم تفاوت دارند و هر دانشگاه معمولا تعدادی از این گرایشها را در سالهای مختلف میپذیرد.
فارغالتحصیلان ارشد مدیریت بازرگانی به دلیل تنوع گرایشها و محتوای درسی، میتوانند به شغلهای متعددی وارد شوند و تجربه کسب کنند. دغدغه شغلی در این رشته بسیار کم است و افراد دارای پشتکار میتوانند آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزنند.
ضرایب درسهای کنکور ارشد مدیریت بازرگانی عبارت است از: بازاریابی ضریب 4، مدیریت در اسلام ضریب 2، تئوری مدیریت ضریب 3، زبان ضریب 3، تحقیق در عملیات ضریب 2، ریاضی و آمار ضریب 2 و اقتصاد ضریب 2. پس میتوان نتیجه گرفت بازاریابی اهمیت بسیار زیادی در این رشته دارد و تسلط کافی در این درس میتواند بر نتیجه کنکور تاثیر زیادی بگذارد.
حذف درس میتواند آسیبهای جبرانناپذیری به داوطلب وارد نماید. سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی هرسال سبک متفاوتی پیدا میکنند و ممکن است یک درس در کنکور بسیار سخت طرح شود و یک درس بسیار آسان. با حذف یک درس، این امکان وجود دارد که سوالات آن بسیار آسان باشد و بقیه متقاضیان درصد خوبی در این درس کسب کنند و درسی که زمان زیادی برای آن صرف شده بسیار سخت باشد و سبب شود استرس داوطلب در جلسه کنکور بسیار افزایش یابد و به نتیجه او در کنکور لطمه وارد کند. پس بهتر است روی تمام درسها زمان گذاشته شود تا بتوان ریسک را در درسهای مختلف تقسیم کرد و سوالات آسان از دست نروند.