معرفی ارشد مدیریت بازرگانی

معرفی ارشد مدیریت بازرگانی

مقدمه

مدیریت بازرگانی از قدیمی‌ترین گرایش‌های مدیریت است که کار خود را در ایران از سال 1333 با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمان‌های دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد و سپس این رشته در مقاطع و گرایش‌های مختلف و در دانشگاه‌های کشور گسترش یافت که در این مقاله به بررسی و معرفی ارشد مدیریت بازرگانی می‌پردازیم.

در گذشته، گرایش‌های دیگر مثل مدیریت صنعتی، مدیریت بیمه، مدیریت جهانگردی و… زیرمجموعه گرایش مدیریت بازرگانی بودند، اما امروزه با تخصصی‌تر شدن این رشته، مدیریت بازرگانی کاربرد محدودتری پیدا کرده است و به صورت کاملا جداگانه تشکیل می‌شود.

هدف رشته مدیریت بازرگانی عبارت است از آشنا کردن دانشجویان با وظایف و فرآیندهای سازمان‌های بازرگانی و تجاری، افزایش مهارت در شناخت مسائل مبتنی بر مدیریت، افزایش درک آن‌ها از مباحث آماری و حسابداری، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل، ایجاد راهبردها و استراتژی‌های مناسب، توانایی ایجاد و ارزیابی راه‌حل‌های مختلف در مورد هر مسأله، تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات اتخاذ شده.

یکی از مزایای این رشته تنوع بسیار بالای شغلی است و افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، می‌توانند در زمینه های متفاوت اما مرتبط با رشته، کار کنند؛ از کارهای اداری و چارچوب‌مند تا کارهای منعطف و نیازمند خلاقیت و نوآوری بالا. این تنوع سبب می‌شود افراد گزینه‌های زیادی را پیش رو داشته باشند.

فهرست مطالب

چه افرادی برای تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی مناسب هستند؟

در اولین گام معرفی ارشد مدیریت بازرگانی باید مشخص کنیم که چه افرادی مناسب این رشته هستند.

رشته مدیریت بازرگانی نیازمند روابط عمومی نسبتاً بالاست؛ زیرا یکی از عوامل کلیدی در رشته مدیریت بازرگانی ارتباطات است که به شکل‌های مختلف ایجاد می‌شود. از دیگر توانایی‌های لازم برای این رشته، داشتن قدرت مدیریت و برنامه‌ریزی است. افرادی که آشنایی خوبی با زبان انگلیسی و کامپیوتر دارند و دارای قدرت مذاکره هستند، در این رشته‌ سرعت پیشرفت بیشتری دارند.

همچنین علاقه به مباحث مالی، صادرات و واردات و … از عناصر مهم این رشته محسوب می‌شوند. در نهایت اگر شما علاقه‌مند به یادگیری و کار تیمی هستید، ارشد مدیریت بازرگانی یک گزینه مناسب برای شماست. البته اگر تمایل دارید که در بخش خصوصی مشغول به فعالیت شوید، در این حوزه شغل ثابت و دراز مدتی در انتظار شما نیست؛ زیرا در بخش خصوصی ویژگی‌هایی مثل خلاقیت، جسارت، مسئولیت‌پذیری، فعال بودن و … اهمیت بسیار زیادی دارند. افراد فعال در این حوزه حتما باید مرتباً خود را به روز کرده و مهارت‌های گوناگونی را در خود پرورش دهند.

وضعیت بازار کار و آینده شغلی ارشد مدیریت بازرگانی

در قسمت بعدی معرفی ارشد مدیریت بازرگانی به بحث جذاب بازار کار می‌رسیم.

ارشد بازرگانی یکی از رشته‌های بسیار مناسب از نظر بازار کار و آینده شغلی محسوب می‌شود و افرادی که وارد آن می‌شوند، معمولا با مشکل بیکاری مواجه نمی‌شوند. با وجود گسترش کسب و کارها، میزان تقاضا برای جذب این فارغ التحصیلان بالاست.

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی به دلیل شناختی که از تکنیک‌های مختلف تصمیم‌گیری، ساختار سازمان و تئوری‌های مدیریت به دست می‌آورند، قدرت حل مشکلات را دارند و به همین خاطر می‌توانند در امور دفتری مانند اداره امور، کارگزینی، بازاریابی و امور مالی به فعالیت بپردازند. این فارغ التحصیلان معمولا نقش مدیران اجرایی در سازمان‌های صنعتی، بازرگانی و دولتی را دارند و آینده شغلی برای این افراد بسیار روشن است.

این افراد می‌توانند در شرکت‌های تبلیغاتی، موسسات بانکی، بیمه، شرکت‌های صادرات و واردات و شرکت‌های حوزه بازرگانی بین‌المللی در زمینه‌هایی مانند مدیر تبلیغات، مدیر بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ، فروش و … مشغول به کار شوند.

معرفی ارشد مدیریت بازرگانی

گرایش‌ های ارشد مدیریت بازرگانی

گرایش‌های این رشته بسیار مشابه هم هستند و تنها در بعضی واحدهای دانشگاهی با یکدیگر تفاوت دارند. گرایش‌ های ارشد مدیریت بازرگانی عبارت‌ است از:

واحدهای درسی مقطع ارشد مدیریت بازرگانی را اینجا مشاهده کنید.

برخی از برترین دانشگاه‌های داخلی پذیرنده رشته بازرگانی

در ادامه مسیر معرفی ارشد مدیریت بازرگانی، لازم است تا بهترین دانشگاه‌های این رشته را بشناسید تا با دید بازتری در کنکور شرکت کنید.

کلاس آنلاین بازاریابی ارشد مدیریت 1402

بازاریابی از دروس تخصصی برخی رشته‌های کنکور ارشد مدیریت است که درسی پرحجم و چالشی محسوب می‌شود. فصل‌های این درس بعضاً دارای مدل‌ها، ماتریس‌ها و تعاریف مبهمی هستند که موانعی در مسیر مطالعه شما ایجاد می‌کنند. شرکت در کلاس آنلاین بازاریابی ارشد مدیریت مدیریت علاوه بر رفع این ابهامات، می‌تواند باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان شما شود.

1,280,000 تومان

کلاس آنلاین تئوری‌های‌ مدیریت ارشد 1402

تئوری‌های مدیریت درس تعیین‌کننده ارشد مدیریت است و نقش بسیار زیادی در رتبه شما خواهد داشت. برخی مباحث این درس پیچیدگی و جزئیات خاصی دارند که مسیر مطالعه آن را ناهموار می‌کنند. برای برطرف کردن ابهامات و داشتن مطالعه‌ای مطمئن، شرکت در کلاس آنلاین تئوری‌های‌ مدیریت ارشد را به شما توصیه می‌کنیم.

1,380,000 تومان

کلاس آنلاین آمار ارشد مدیریت 1402 – کد A

درس ریاضی و آمار در دفترچه سوالات کنکور کارشناسی ارشد 20 سوال دارد که معمولا 10 – 12 سوال آمار و مابقی ریاضی است. شما با شرکت در کلاس آنلاین آمار ارشد مدیریت استاد طورانی در موسسه نگاره، می‌توانید خیال خود را از این درس راحت کنید.

1,450,000 تومان

دروس، ضرایب و تعداد سوالات کنکور ارشد مدیریت بازرگانی

طبق بررسی سوالات سال‌ های اخیر کنکور ارشد مدیریت و همچنین اعلام سازمان سنجش، دفترچه شامل 295 سوال است که داوطلبان ارشد مدیریت بازرگانی به 145 سوال پاسخ می‌دهند. در ارشد بازرگانی درس بازاریابی با ضریب 4 اهمیت بسیاری دارد و کسب درصد بالا در این درس از عوامل مهم موفقیت در کنکور ارشد بازرگانی محسوب می‌شود.

نام درستعداد سوال در کنکورضریب درسزمان
زبان عمومی و اختصاصی303
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام152
ریاضی و آمار202
تئوری‌های مدیریت303150
اقتصاد خرد و کلان202
تحقیق در عملیات152
بازاریابی154
2

نمونه درصد و رتبه‌های کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی 1401

رتبه بدون سهمیهنمره کل (تراز)معدل مؤثرزبانمدیریت اسلامیریاضی و آمارتئوری مدیریتاقتصادتحقیق درعملیاتبازاریابی
1995719.5791.1164.44سفید56.6760سفید75.56
5848818.6558.8993.331.66-57.7818.33سفید57.78
10810416.3567.7855.564032.2276.67سفید44.44
25743115.4723.3357.78سفید35.5693.33سفید64.44
25743115.4723.3357.78سفید35.5693.33سفید64.44
27735216.634.4477.78سفید58.8916.67سفید51.11
3671812052.2255.5626.6726.6761.67سفید33.33
40700614.34سفید57.7838.334071.6733.3337.78
52674818.9757.7824.4443.33068.3348.8924.44
53673219.63سفید13.335.00-24.4453.3342.2275.56
63656716.4227.7864.4438.33405537.78سفید
66650165.568.89سفید34.4456.67سفید48.89
9061462015.568.8928.333068.3313.3333.33
107592618.5963.3331.111.66-12.2243.33سفید40
120583718.3613.3351.113.3315.5655سفید51.11
128575516.1226.6731.11سفید32.2216.67سفید57.78
133573418.564.4433.3360سفید73.33سفیدسفید
152554413.3328.89سفید46.6716.67سفید51.11
168543615.623.3333.3321.6736.6751.6726.6717.78
197530816.63سفید31.11سفید43.3325سفید44.44
209518720سفید6065سفید86.67سفیدسفید
215514120506.671015.5623.33سفید31.11
263495217.663013.333.332041.67سفید33.33
319477614.683028.89سفید22.2251.67سفید24.44
321477016.18سفید6041.6721.1148.3311.11سفید
335474613.6661.114.44303.33100سفیدسفید
377465218.08سفید201523.3315سفید42.22
388460618.222.2224.44سفید24.4431.67سفید35.56
397458619.6645.5624.44سفید7.7818.33سفید24.44
398458119.394.448.89سفید24.4435سفید35.56
41545522021.11سفید3.3322.2218.3313.3326.67
419454318.143.3322.22سفید23.336.67سفید46.67
476443119.9540سفید50سفید55سفیدسفید
551430819.73سفید26.6718.336.6721.67سفید35.56
565429119.3سفید6028.33سفید70سفیدسفید
575428018.3428.8926.67سفید12.2218.33سفید24.44
642417418.16سفید35.5648.33سفید73.33سفیدسفید
705410216.2124.4451.11سفیدسفید83.33سفیدسفید
764404820سفید15.5645سفید76.67سفیدسفید
836397316.25سفید13.33سفید31.1130سفید22.22
840396815.8سفید28.89508.8960سفیدسفید
889393117.55سفید33.33سفید33.3340سفیدسفید
1102379220سفید37.7818.33سفید65سفیدسفید
1118377916.345.560سفیدسفید5سفید35.56
11593754203.33سفید40سفید73.33سفیدسفید
1218371919.32سفید37.7828.33سفید53.33سفیدسفید

مقایسه تعدادی از رتبه‌ها و محل قبولی آن‌ها در کنکور ارشد مدیریت بازرگانی سال 1400

در گام نهایی معرفی ارشد مدیریت بازرگانی به ارائه چند نمونه محل قبولی و رتبه داوطلبان سال 1400 می‌پردازیم. این جدول به شما کمک می‌کند تا محدوده قبولی هر گرایش را حدس بزنید و با توجه به گرایش و دانشگاه مد نظر خود، برنامه‌ریزی بهتری انجام دهید.

محل قبولیرتبه بدون سهمیه
دانشگاه تهران، روزانه، بازاریابی2
دانشگاه شهید بهشتی، روزانه، بازاریابی15
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، روزانه، مدیریت استراتژیک58
دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، شبانه، بازاریابی96
دانشگاه اصفهان، روزانه، بازاریابی130
بازرگانی

سوالات متداول معرفی ارشد مدیریت بازرگانی

آیا گرایش‌های ارشد بازرگانی تفاوت زیادی با هم دارند؟

همانطور که در ابتدای مقاله معرفی ارشد مدیریت بازرگانی ذکر شد، گرایش‌های مدیریت بازرگانی شامل بازاریابی، بازرگانی بین‌المللی، تجارت الکترونیکی، مدیریت استراتژیک، بازرگانی داخلی و کارآفرینی است و این گرایش‌ها تنها در چند واحد درسی در دانشگاه باهم تفاوت دارند و هر دانشگاه معمولا تعدادی از این گرایش‌ها را در سال‌های مختلف می‌پذیرد.

بازار کار در رشته مدیریت بازرگانی چگونه است؟

فارغ‌التحصیلان ارشد مدیریت بازرگانی به دلیل تنوع گرایش‌ها و محتوای درسی، می‌توانند به شغل‌های متعددی وارد شوند و تجربه کسب کنند. دغدغه شغلی در این رشته بسیار کم است و افراد دارای پشتکار می‌توانند آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزنند.

کدام درس در کنکور ارشد مدیریت بازرگانی اهمیت بیشتری دارد؟

ضرایب درس‌های کنکور ارشد مدیریت بازرگانی عبارت است از: بازاریابی ضریب 4، مدیریت در اسلام ضریب 2، تئوری مدیریت ضریب 3، زبان ضریب 3، تحقیق در عملیات ضریب 2، ریاضی و آمار ضریب 2 و اقتصاد ضریب 2. پس می‌توان نتیجه گرفت بازاریابی اهمیت بسیار زیادی در این رشته دارد و تسلط کافی در این درس می‌تواند بر نتیجه کنکور تاثیر زیادی بگذارد.

آیا درسی را در کنکور حذف کنیم است؟

حذف درس می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به داوطلب وارد نماید. سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی هرسال سبک متفاوتی پیدا می‌کنند و ممکن است یک درس در کنکور بسیار سخت طرح شود و یک درس بسیار آسان. با حذف یک درس، این امکان وجود دارد که سوالات آن بسیار آسان باشد و بقیه متقضیان درصد خوبی در این درس کسب کنند و درسی که زمان زیادی برای آن صرف شده بسیار سخت باشد و سبب شود استرس داوطلب در جلسه کنکور بسیار افزایش یابد و به نتیجه او در کنکور لطمه وارد کند. پس بهتر است روی تمام درس‌ها زمان گذاشته شود تا بتوان ریسک را در درس‌های مختلف تقسیم کرد و سوالات آسان از دست نروند.