معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

مقدمه

امروزه فناوری اطلاعات به رکن اساسی سازمان­‌ها تبدیل شده است و هیچ سازمانی را مستقل از فناوری نمی­‌دانیم. رشته مدیریت فناوری اطلاعات با هدف بهره‌مندی حداکثری سازمان‌ها از حوزه فناوری اطلاعات تشکیل شده است تا به پرورش متخصصان این حوزه بپردازد؛ افرادی که هم فناوری و هم مدیریت را می‌­شناسند. در ادامه به بررسی و معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات می‌پردازیم.

این رشته نوعی رشته فنی و اجتماعی است؛ بدین معنا که افراد فعال در آن علاوه بر آشنایی کلی با فناوری­‌ها باید مهارت‌های مدیریتی و نرم­ داشته باشند تا بتوانند سازمان­ را به بهترین نحو برای بهره­‌وری از فناوری­‌ها راهنمایی کنند.

تفاوت کلیدی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات با رشته­‌های مهندسی فناوری اطلاعات، نگاه مدیریتی آن است؛ در سازمان‌ها نیاز به ایجاد پیوند میان فضای سازمان، فضای کسب‌وکار و فضای فناوری وجود دارد و مدیران فناوری اطلاعات، دقیقا این وظیفه را برعهده دارند.

این مدیران بیش از آن‌که به مباحث تخصصی فناوری نیازمند باشند به نگاه کسب‌وکاری و آشنایی کلی با فناوری نیازمندند و نقطه اتصال این دو رکن کلیدی در سازمان­‌ها هستند. در واقع این گرایش موجب می‌شود افراد به زبان مشترکی میان مدیران سازمان‌ها و فضای فناوری برسند و درک مناسبی از مباحث مدیریتی و مهندسی داشته باشند.

فهرست مطالب

چه افرادی برای تحصیل در مدیریت فناوری اطلاعات مناسب هستند؟

افرادی که به صورت توامان به فضای کسب‌وکار و فناوری علاقه‌مند هستند، روندهای روز فناوری را دنبال می‌کنند، به بخش‌های مختلف کسب‌وکار‌ آن‌ها از نگاه‌ فناوری می‌نگرند و علاقه‌مند به آشنایی با پیاده‌سازی فناوری در این بخش‌ها هستند، مناسب رشته مدیریت فناوری اطلاعات هستند. مواردی مثل استراتژی فناوری اطلاعات، رهبری دیجیتال، بازاریابی دیجیتال، منابع انسانی دیجیتال و … ذیل این رشته مطرح می‌شوند و افراد باید با لنز فناوری به حوزه‌های مختلف مدیریت نگاه کنند.

وضعیت بازار کار و آینده شغلی رشته مدیریت فناوری اطلاعات

در ادامه معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات به بازار کار و آینده مشاغل این رشته می‌رسیم.

با توجه به زندگی در عصر دیجیتال و وابستگی بیش از اندازه سازمان‌ها به فناوری، افراد فعال در رشته فناوری اطلاعات از بازار کار مطلوبی در داخل و خارج کشور برخوردار هستد و با توجه به نوظهور بودن و کاربردهای فراوان این رشته، آینده روشنی در انتظار آن است. افراد فارغ‌التحصیل این رشته می‌توانند به عنوان کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات در سازمان‌های مختلف مشغول به کار شوند و یا در حوزه‌های تخصصی این رشته مانند مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات، حوزه تجارت الکترونیک و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال، کارآفرینی در فضای دیجیتال و … فعالیت کنند.

همچنین می‌توانند در حوزه‌های دیگری مانند هوش کسب‌وکار، تحلیل داده و بازاریابی دیجیتال فعالیت کرده و با کسب تجربه کافی، به عنوان مشاوران حوزه فناوری اطلاعات، در سازمان‌های مختلف فعالیت داشته باشند.

در خصوص بازار کار مدیریت فناوری اطلاعات مهم‌ترین فضاهای کاری این رشته عبارتند از: کارشناس و مدیر فناوری اطلاعات، بازاریابی دیجیتال، توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال، توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات و حوزه تحول دیجیتال در سازمان.

گرایش‌های ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات؛ گرایش‌های مدیریت فناوری اطلاعات

واحدهای درسی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

درس‌های اصلی مشترک

نام درستعداد واحد
مبانی تئوری و فلسفی سیستم‌های اطلاعاتی۲
مبانی زیرساخت فناوری اطلاعات۲
مبانی مدیریت دانش۲
هوشمندی کسب‌وکار۲
سیستم‌های مدیریت بانک‌های اطلاعاتی۲
مدیریت استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی۲
مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات۲
تجارت و کسب‌وکار الکترونیک۲

درس‌های اختیاری

درس‌های تخصصی کسب‌‍وکار الکترونیکی

نام درستعداد واحد
مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک۲
بازاریابی الکترونیکی۲
جنبه‌های حقوقی کسب‌وکار الکترونیک۲
فناوری‌های کسب‌وکار الکترونیک۲
سیستم‌های یکپارچه کسب‌وکار الکترونیک۲
کسب‌وکار الکترونیک۲
تجارت سیار۲
راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها۲
توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب۲

درس‌های تخصصی مدیریت منابع اطلاعاتی

نام درستعداد واحد
مدیریت منابع اطلاعاتی پیشرفته۲
مدل‌سازی اطلاعات در سازمان۲
یکپارچه‌‌سازی داده‌ها۲
داده‌کاوی و انبارهای داده۲
سنجش کیفیت داده‌ها۲
فناوری‌های ذخیره‌سازی۲
نام درستعداد واحد
مدیریت منابع اطلاعاتی۲
معماری سازمانی۲
جنبه‌های انسانی سیستم‌های اطلاعاتی۲
کارآفرینی و نوآوری دیجیتال۲
خدمات الکترونیکی۲
مدیریت امنیت فناوری اطلاعات۲
سیستم‌های سازمانی۲
تامین و قرارداد پروژه‌های فناوری اطلاعات۲

درس‌های تخصصی سیستم‌های اطلاعاتی پیشرفته

نام درستعداد واحد
سیستم‌های هوشمند فازی۲
روش‌شناسی توسعه سیستم‌های اطلاعاتی۲
تحلیل، طراحی و کنترل کیفیت نرم‌افزار۲
سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری۲
مدیریت انبار‌های‌ داده۲
برنامه‌ریزی منابع سازمان۲
مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار۲
ممیزی سیستم‌های اطلاعاتی۲
مهندسی نیازمندی‌ها۲

درس‌های تخصصی مدیریت دانش

نام درستعداد واحد
سیستم‌های هوشمند فازی۲
روش‌شناسی توسعه سیستم‌های اطلاعاتی۲
تحلیل، طراحی و کنترل کیفیت نرم‌افزار۲
سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری۲
مدیریت انبار‌های‌ داده۲
برنامه‌ریزی منابع سازمان۲
مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار۲
ممیزی سیستم‌های اطلاعاتی۲
مهندسی نیازمندی‌ها۲

درس‌های تخصصی هوشمندی کسب‌وکار

نام درستعداد واحد
مدیریت انبارهای داده و گزارشات مدیریتی۲
داده‌کاوی و روش‌های فرا ابتکاری۲
سیستم‌های هوشمندی کسب‌وکار۲
یکپارچه‌سازی داده‌ها۲
سنجش کیفیت داده‌ها۲
برنامه‌ریزی منابع سازمان۲
تحلیل شبکه‌های اجتماعی۲
تحلیل‌های عظیم داده۲

درس‌های تخصصی پروژ‌ه‌های فناوری اطلاعات

نام درستعداد واحد
روانشناسی مدیریت پروژه۲
مدیریت پروژه‌های خدمات فاوا۲
برنامه‌ریزی و کنترل پروژه‌های فناوری اطلاعات۲
مدیریت تغییر۲
مدیریت مالی پروژه‌های فناوری اطلاعات۲
مدیریت پروژه‌های نرم‌افزاری۲
مدیریت پروژه چابک۲
فناوری اطلاعات3

برخی از برترین دانشگاه‌های داخلی پذیرنده رشته مدیریت فناوری اطلاعات

دروس، ضرایب و تعداد سوالات کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

طبق آخرین دفترچه ثبت‌نام منتشر شده توسط سازمان سنجش و آموزش، ضرایب کلیه گرایش‌ها یکسان و به شرح زیر است :

نام درستعداد سوالاتضریبزمان
زبان عمومی و تخصصی۲۵۳
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام۱۵۲
تئوری‌های مدیریت۲۵۳
تحقیق در عملیات۱۵۲۱۴۵
ریاضی و آمار۲۰۲
اقتصاد خرد و کلان۲۰۲
مدیریت تولید۱۵۲
بازاریابی۱۵۲

نمونه درصد و رتبه‌های کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات ۱۴۰۲

از دیگر نکات قابل توجه در معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، بررسی کارنامه‌های داوطلبان سال ۱۴۰۲ است.

رتبهمعدل موثرتراز کلزبانمدیریت اسلامیتئوری مدیریتریاضی و آماراقتصادمدیریت تولیدتحقیق در عملیاتبازاریابی
۳۱۷.۸۸۸۲۹۳۸۴۲۰۵۲۴۸.۳۳۷۳.۶۸سفیدسفید۴۶.۶۷
۴_۸۵۳۴۷۶۴۶.۶۷۵۸.۶۷سفید۸۰.۷سفیدسفید۴۰
۶۱۹.۳۶۸۵۱۲۵۸.۶۷۶۰۵۰.۶۷۱۸.۳۲۳۸.۶سفیدسفید۶۸.۸۹
۷۲۰۸۴۰۸سفید۶۴.۴۴۴۰۲۶.۶۷۸۲.۴۶سفید۱۹.۰۵۸۲.۲۲
۱۵۱۴.۳۵۷۷۵۷۵۷.۳۳۳۷.۷۸۵۰.۶۷سفید۶۸.۴۲سفیدسفید۶۸.۸۹
۱۷_۷۶۵۷۳۰.۶۷۸۴.۴۴۴۸۱۵۵۰.۸۸سفیدسفید۴۴.۴۴
۳۴۱۸.۰۱۶۹۵۷۶۹.۳۳۱۷.۷۸۴۱.۳۳سفید۶۴.۹۱سفیدسفید۳۱.۱۱
۳۹۱۷.۴۷۶۸۲۶۴۲.۶۷۴۸.۸۹۵۶۵۱۵.۷۹سفیدسفید۴۲.۲۲
۴۱_۶۷۹۱۴۴۳۳.۳۳۳۶سفید۳۵.۰۹سفید۱۴.۲۹۵۱.۱۱
۴۵۱۳.۰۳۶۷۵۲۷۸.۶۷سفید۴۵.۳۳سفید۳۸.۶سفیدسفید۶۴.۴۴
۷۷۱۸.۶۲۶۲۸۱۲۹.۳۳۲۸.۸۹۳۸.۶۷سفید۴۲.۱۱سفیدسفید۵۷.۷۸
۱۰۲_۶۰۰۹۳۸.۶۷۲۸.۸۹۳۴.۶۷سفید۴۲.۱۱سفیدسفید۴۴.۴۴
۱۳۶۱۴.۲۱۵۷۶۲۶۴۲۰۲۱.۳۳سفید۳۱.۵۸سفیدسفید۶۲.۲۲
۱۶۹۱۴.۷۸۵۶۱۱۴۳۵.۵۶۴۴سفید۴۲.۱۱سفیدسفید۵۷.۷۸
۱۷۳۱۴.۱۹۵۵۹۱سفید۲۴.۴۴۳۳.۳۳۲۰۵۶.۱۴سفیدسفید۶۲.۲۲
۱۷۳۱۴.۱۹۵۵۹۱سفید۲۰۳۳.۳۳۲۰۵۶.۱۴سفیدسفید۶۲.۲۲
۲۱۸_۵۴۱۷سفید۵۳.۳۳۴۶.۶۷سفید۵.۲۶سفیدسفید۴۶.۶۷
۲۴۴۱۵.۶۵۵۳۴۷۶.۶۷۳۳.۳۳۲۴سفید۵۷.۸۹سفیدسفید۶۴.۴۴
۲۴۶۱۶.۳۲۵۳۴۲۶۰۵۳.۳۳۳۰.۶۷سفید۱۷.۵۴سفیدسفیدسفید
۲۵۵_۵۳۲۱سفید۳۵.۵۶۳۴.۶۷سفید۴۲.۱۱سفید۲.۳۸۶۰
۲۹۴۱۴.۹۹۵۲۰۶۶۸سفیدسفید۴۱.۶۷۷۷.۱۹سفیدسفیدسفید
۳۵۷۱۸.۴۶۵۰۵۵سفید۳۱.۱۱۲۶.۶۷سفید۴۹.۱۲سفیدسفید۴۶.۶۷
۳۹۱۲۰۴۹۷۳۶۴۱۱.۱۱۱۸.۶۷سفید۳۵.۰۹سفیدسفیدسفید
۴۰۷_۴۹۴۳۲۸۱۷.۷۸۲۴-۱.۶۶۳۵.۰۹۲۰۱۶.۶۷سفید
۴۵۸_۴۸۳۳سفید۴۴.۴۴۱۰.۶۷۱۵۲۹.۸۲سفیدسفید۵۷.۷۸
۵۰۲۱۸.۸۴۷۶۸۲۴۳۱.۱۱۱۰.۶۷۱۵۱.۷۵سفیدسفید۵۷.۷۸
۵۲۱۱۵.۶۲۴۷۳۰سفید۶۶.۶۷سفیدسفید۴۹.۱۲سفیدسفید۶۸.۸۹
۵۲۳_۴۷۲۶سفید۳۳.۳۳۲۶.۶۷۲۵۶۸.۴۲سفیدسفیدسفید
۶۷۶۱۶.۸۹۴۵۱۸۳۰.۶۷۶.۶۷۸-۱.۶۶۲۴.۵۶سفیدسفید۶۸.۸۹
۷۳۳۱۴۴۴۵۱۵۲سفیدسفید۲۳.۳۳۸۲.۴۶سفیدسفیدسفید
۷۵۵۱۴.۹۸۴۴۲۷سفید۳۳.۳۳۳۴.۶۷سفید۱۴.۰۴سفیدسفید۴۴.۴۴
۸۹۸۱۹.۰۸۴۳۰۳۴۹.۳۳۱۷.۸۷سفیدسفید۵۷.۸۹سفیدسفیدسفید
۹۱۶۱۶۴۲۸۵سفید۴۶.۶۷سفید۲۶.۶۷۸۵.۹۶سفیدسفیدسفید
۹۹۰۱۵.۲۶۴۲۳۸۵۰.۶۷۸.۸۹۵.۳۳۱۸.۳۳۴۹.۱۲سفیدسفیدسفید
۱۰۱۷۱۹.۲۴۲۲۳۵۷.۳۳۰سفیدسفید۵۷.۸۹سفیدسفیدسفید
۱۰۷۲۱۸.۱۶۴۱۷۵۲۸۲۲.۲۲سفید۳۰۴۵.۶۱سفیدسفیدسفید
۱۰۷۷_۴۱۷۲سفیدسفیدسفید۴۰۸۷.۷۲سفیدسفیدسفید
۱۴۱۷۱۹.۱۶۳۹۹۱۵۸.۶۷سفیدسفیدسفید۴۲.۱۱سفیدسفیدسفید
۱۵۱۹۱۷.۹۹۳۹۵۰سفید۲۶.۶۷سفید-۱۱.۶۶۴۹.۱۲۳۷.۷۸۱۴.۲۹سفید
۱۷۰۳۱۴.۵۵۳۸۷۲سفید۴۶.۶۷۲۱.۳۳سفید۵۲.۶۳سفیدسفیدسفید
۱۷۰۵_۳۸۷۱سفید۲۸.۸۹سفید۳۱.۶۷۶۸.۴۲سفیدسفیدسفید
۱۷۶۸۱۴.۱۸۳۸۴۴سفید۳۷.۷۸سفید۲۵۸۰.۷سفیدسفیدسفید
۱۸۲۳۱۸.۸۴۳۸۲۲۵۶سفیدسفید۵۳۱.۵۸سفیدسفیدسفید
۱۹۶۱۱۸.۷۳۳۷۷۳۴۱.۳۳۴.۴۴سفید۱۸.۳۳۲۹.۸۲سفیدسفیدسفید
۲۰۰۳۱۷.۷۲۳۷۶۱۴۱.۳۳۱۳.۳۳۱۷.۳۳سفید۸.۷۷سفیدسفیدسفید
۲۰۱۰۱۵.۵۳۳۷۵۹۱۴.۶۷۳۵.۵۶۲۱.۳۳-۱.۶۶۲۹.۸۲-۱۳.۳۲۲.۳۸۶.۶۷
۲۰۳۲۱۸.۶۳۷۵۰۶۹.۳۳سفیدسفیدسفید۱۵.۷۹سفیدسفیدسفید
۲۲۶۳۱۷.۹۹۳۶۷۶سفید-۴.۴۳سفید۳۵۷۵.۴۴سفیدسفیدسفید

مقایسه تعدادی از رتبه‌ها و محل قبولی آن‌ها در کنکور کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات سال ۱۴۰۰

محل قبولیرتبه بدون سهمیه
دانشگاه شهید بهشتی، روزانه، کسب‌وکار الکترونیک۸۵
دانشگاه تهران، روزانه، هوشمندی کسب‌وکار۱۶۸
دانشگاه تربیت مدرس، روزانه، هوشمندی کسب‌وکار۱۹۳

سوالات متداول معرفی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

آیا گرایش‌های ارشد فناوری تفاوت زیادی با هم دارند؟

به صورت کلی تفاوت چشمگیری میان آن‌ها وجود ندارد و فقط در ۲ الی ۳ درس تخصصی با هم فرق دارند. همچنین شما از هر گرایش می‌توانید به علت همپوشانی برخی از حوزه‌های شغلی و پژوهشی، در حوزه‌های سایر گرایش‌ها هم فعالیت داشته باشید.

بازار کار در رشته مدیریت فناوری اطلاعات چگونه است؟

با توجه به گسترش زندگی دیجیتالی و روندهای سریع تکنولوژی در دنیا و وابستگی روزافزون سازمان‌ها به فناوری، افراد فعال در رشته فناوری اطلاعات از بازار کار مطلوبی در داخل و خارج کشور برخوردار هستد و با توجه به نوظهور بودن و کاربردهای فراوان این رشته، آینده روشنی در انتظار آن است. افراد فارغ‌التحصیل این رشته می‌توانند به عنوان کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات در سازمان‌های مختلف مشغول به کار شوند و یا در حوزه‌های تخصصی این رشته مانند مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات، حوزه تجارت الکترونیک و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال، کارآفرینی در فضای دیجیتال و … فعالیت کنند. همچنین می‌توانند در حوزه‌های دیگری مانند هوش کسب‌وکار، تحلیل داده و بازاریابی دیجیتال فعالیت کرده و با کسب تجربه کافی، به عنوان مشاوران حوزه فناوری اطلاعات، در سازمان‌های مختلف فعالیت داشته باشند.

کدام درس در کنکور ارشد مدیریت فناوری اطلاعات اهمیت بیشتری دارد؟

ضرایب درس‌های کنکور این رشته عبارت است از: زبان ضریب ۳، مدیریت در اسلام ضریب ۲، تئوری مدیریت ضریب ۳، تحقیق در عملیات ضریب ۲، ریاضی و آمار ضریب ۲، اقتصاد ضریب ۲، مدیریت تولید ضریب ۲ و بازاریابی ضریب ۲. اهمیت دروس این رشته تقریباً در حد متعادلی هستند و برای موفقیت باید همه درس‌ها را به حد مناسبی مطالعه کرد و پاسخ داد. درس تخصصی اصلی این رشته مدیریت تولید است که می‌تواند با دادن تراز بالا در رتبه شما موثر باشد.

در کنکور مدیریت IT درسی را حذف کنیم؟

حذف درس می‌تواند آسیب‌های ملموس و ناملموس به داوطلب وارد نماید مثل ایجاد حس ناتوانی در یک درس که به سایر دروس هم سرایت می‌کند. سوالات کنکور کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت هر سال سبک متفاوتی پیدا کرده و ممکن است یک درس در کنکور بسیار سخت طرح شود و یک درس بسیار آسان. با حذف یک درس، این امکان وجود دارد که سوالات آن بسیار آسان باشد و بقیه متقاضیان درصد خوبی در این درس کسب کنند و درسی که زمان زیادی برای آن صرف شده بسیار سخت باشد و سبب شود استرس داوطلب در جلسه کنکور بسیار افزایش یابد و به نتیجه او در کنکور لطمه وارد کند.