بررسی جامع بازار کار ارشد مدیریت بازرگانی
مدیریت بازرگانی
مدیریت بازرگانی (Business Management) از مهمترین و اصلیترین نیازهای یک سازمان است. یک شرکت با داشتن مدیر بازرگانی توانمند میتواند بین مشتریان و خریداران خود ارتباط تجاری منسجمی برقرار کند. فردی که مدیریت بازرگانی یک سازمان را به عهده میگیرد در جذب مشتری، معرفی اصولی و عرضه محصولات و خدمات سازمان تلاش میکند.
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یکی از دورههای آموزشی عالی در جهت تربیت نیروی انسانی متخصص برای ادارهها، موسسات، سازمانها و شرکتهای عمومی و خصوصی در زمینه بازرگانی با اهداف گوناگون هستند.
این رشته به داوطلبان مهارتهای ضروری برای اداره یک سازمان را میدهد و درباره چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفاده بهینه از امکانات موجود میپردازد. در این مطلب به بررسی بازار کار ارشد مدیریت بازرگانی، گرایشهای رشته مدیریت بازرگانی، مهارتهای لازم برای موفقیت در این رشته و … میپردازیم.
بازار کار رشته مدیریت بازرگانی
فارغالتحصیلان رشته مدیریت بازرگانی با دانش و آگاهی که از ساختار سازمان، سازماندهی، نظریههای مدیریت و روشهای تصمیمگیری دارند، توانایی حل مسائل را پیدا میکنند و علاوه بر آموزش تئوری با کاربردهای این رشته بیشتر آشنا میشوند. همچنین با مواردی مانند شناخت مشتریان و نحوه برقراری ارتباط با آنها، تدوین استراتژیهای سازمان، آشنایی با فرآیند فروش و بازاریابی و … آشنا میشوند تا در بازار کار آنها را به صورت عملی به کار گیرند.
از موارد مهم برای موفقیت در این رشته داشتن مهارت ارتباطی و شبکهسازی قوی است؛ سازمان باید همواره در تعامل با محیط خارجی باشد تا اطلاعات ارزشمندی در خصوص مشتریان، قوانین و سیاستها و … به دست آورد. با توجه به شرایط اقصادی حال حاضر سراسر دنیا، این رشته بازار کار مناسبی در داخل و خارج از کشور دارد. بسیاری از شرکتهای بزرگ و نوپا نیازمند افرادی هستند که مسائلی مانند فروش و سودآوری، برندسازی، کسب منابع کافی، ارتباط موثر با ذینفعان و … آنها را بهبود داده تا در محیط خود قادر به ادامه رقابت باشند. البته درسهای دانشگاهی پاسخگوی نیازهای بازار کار نیست و شما باید حتما در حوزههای مرتبط با این رشته آموزش دیده و مهارتهای خود را به روز کنید. برای مثال توانایی حل مسئله، تجزیه و تحلیل و دادهکاوی، مباحث روانشناسی در فروش و ارتباطات، برخی نرمافزارها و … از مواردی هستند که حتما فرد باید داشته باشد.
همچنین دانشجویان با آگاهی کامل از کسب و کار و چگونگی ایجاد تجارت موفق، توانایی لازم جهت موفقیت در زمینه کارآفرینی، استارت آپها و تشکیل کسبوکار جدید را دارند.
مشاوره در امور تجاری و بازاریابی را نیز میتوان جزو بازار کار ارشد مدیریت بازرگانی دانست و به دلیل داشتن درسهای حسابداری با گذراندن کلاسهای مربوطه جهت تکمیل اطلاعات میتوانند در عناوین مالی و حسابداری مشغول بهکار شوند؛ هر چند نمیتوان گفت که این حوزه جزو موقعیتهای شغلی اصلی مدیریت بازرگانی است.
از جمله فعالیتهای مرتبط رشته مدیریت بازرگانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بازاریابی و حوزههای مرتبط با آن
- فعالیت در حوزه واردات و صادرات
- تحقیقات بازار شرکتها و برندسازی
- تحلیل رفتار مصرفکننده
- حوزه تحقیق و توسعه
- تجارت الکترونیکی
گرایشهای مدیریت بازرگانی
رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی بیشتر به اصول و مبانی پایه مدیریتی میپردازد و در کارشناسی ارشد دارای گرایشهای زیر است:
- بازاریابی
- بازرگانی بینالملل
- مدیریت استراتژیک
- تجارت الکترونیک
- بازرگانی داخلی
- کارآفرینی
میتوان گفت بهترین دانشگاه کشور در گرایشهای مختلف مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران است.
مهارتهای مورد نیاز رشته مدیریت بازرگانی
برای ورود به هر رشتهای و پیشرفت در آن علاوه بر آموزش صحیح و کامل منابع درسی نیاز به داشتن یک سری از مهارتها و تواناییها است.
در این قسمت به مهارتهای مورد نیاز برای رشته مدیریت بازرگانی و پیشرفت در آن میپردازیم که شامل موارد زیر است:
- تسلط بر مباحث آماری، ریاضی و اقتصادی
- تسلط مناسب بر انگلیسی یا یک زبان خارجی
- داشتن خلاقیت و نوآوری
- قدرت رهبری و اعتماد به نفس بالا
- علاقهمندی به محیط بازار
- آشنایی با مسائل تجاری و اقتصادی
- تصمیمگیری در مورد روشهای بهینه تولید، فروش، سرمایهگذاری و …
- توانایی بازاریابی و ارائه مناسب
- جذب نیروی انسانی کارآمد
- توانایی کار تیمی مناسب
نحوه ورود به کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
همانطور که میدانید رشته مدیریت بازرگانی زیر شاخه علوم انسانی بوده و تمامی افراد با هر مدرک کارشناسی قادر به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی در گرایشهای ذکر شده هستند.
با توجه به علاقه و موقعیت شغلی خود میتوانید درباره گرایشهای مرتبط با زمینه فعالیت خود تحقیق و مطالعه کنید و از مشاوران متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بهترین گزینه را برای آینده تحصیلی و کاری خود انتخاب کنید.
سپس با تهیه منابع اصلی و کتابهای کمکی، شرکت در کلاسهای آموزشی مناسب و همچنین آزمونهای جامع آزمایشی به تقویت مهارت تستزنی و آشنایی بیشتر با نحوه برخورد با سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بپردازید.
با اعلام زمان ثبتنام در سایت سازمان سنجش www.sanjesh.org اقدام به انجام کارهای اولیه کنید و با پیگیری در سایت، از زمان دقیق آزمون و کارت ورود به جلسه مطلع شوید.
سخن پایانی
رشته مدیریت بازرگانی از رشتههای محبوب و پرطرفدار جامعه امروز ماست و بازار کار جذابی دارد. این رشته ماهیت پویا و جالبی دارد که بسیاری از داوطلبان را ترغیب به شرکت در کنکور ارشد و دکتری مدیریت بازرگانی میکند. داوطلبان با مطالعه و تسلط بر درسهای دانشگاهی به همراه یادگیری مهارتها و تواناییهای مختلف، میتوانند در موقعیتهای شغلی مختلفی در سازمانهای خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند. از جمله موقعیتهای شغلی در بازار کار ارشد مدیریت بازرگانی میتوان به بازاریابی و حوزههای مرتبط با آن، فعالیت در حوزه واردات و صادرات، تحقیقات بازار، برندسازی و … اشاره کرد.
درباره موسسه آموزش عالی آزاد نگاره
نگاره همواره به دنبال نوآوری و ارائه سرویس های منحصر به فرد در سراسر کشور بوده است موفقیت سالهای اخیر که اکثریت رتبه¬های تک رقمی و دو رقمی نگاره ای بودهاند، گواهی این مدعاست. امیدواریم با دلگرمی به اعتماد شما، مسیر عدالت آموزشی و ارائه خدمات با بالاترین کیفیت را به بهترین نحو ادامه دهیم و افتخار خدمت به دانش پژوهان این سرزمین را داشته باشیم.
نوشته های بیشتر از موسسه آموزش عالی آزاد نگاره
دیدگاهتان را بنویسید