راهنمای جامع مطالعه درس بازاریابی کنکور مدیریت + معرفی بهترین منابع
مقدمه
کنکور ارشد مدیریت شامل درسهای متعددی است که هر یک به تناسب ضریب خود، در تعیین رتبه داوطلبان نقش ایفا میکنند. بر اساس دفترچه ثبتنام کنکور ارشد منتشر شده توسط سازمان سنجش میتوان گفت که مدیریت بازاریابی با ضریب 4، مهمترین درس کنکور ارشد مدیریت بازرگانی است که هر تست آن ارزش بسیار زیادی دارد. بازاریابی کنکور در گرایشهای ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، کارآفرینی و منابع انسانی هم این درس با ضریب 2 میتواند نقش موثری را در تعیین رتبه ایفا کند. همچنین این درس از درسهای تخصصی بسیار مهم کنکور دکتری مدیریت بازرگانی و راهبردی است که در مصاحبه هم سوالات زیادی از این درس مطرح میشود. بازاریابی کنکور دارای حجم و جزئیات بسیار زیادی است و نیازمند برنامهریزی دقیقی برای مطالعه و کسب نتیجه مطلوب است.
نحوه مطالعه درس بازاریابی
به دلیل اهمیت بالای درس بازاریابی توصیه میکنیم این درس را در برنامه مطالعه روزانه خود قرار دهید. از نکات مهم برای یادگیری بهتر، خلاصهنویسی به شیوه صحیح و البته طبق سبک و لحن خودتان است. در دوران مرور و جمعبندی که فرصت خواندن کتاب اصلی نیست، نقش پررنگ خلاصهها را حس میکنید.
سرعت مطالعه درس بازاریابی نسبت به بقیه درسها کمی پایین است، پس اگر روند سریعی در این درس نداشتید جای نگرانی نیست؛ اما پیشنهاد میکنیم که هرچه زودتر این درس را شروع کنید.
روش پیشنهادی مطالعه بازاریابی کنکور این است که ابتدا از روی فصل مورد نظر یکبار بخوانید تا محتوای آن را به صورت کلی متوجه شوید؛ بار دیگر فصل مورد نظر را بخشبندی کرده و هر قسمت را با دقت مطالعه کرده و در صورت لزوم در کتاب شروع به حاشیهنویسی کنید. سعی کنید در مرتبه اول شروع به هایلایت کردن و خط کشیدن زیر متن نکنید؛ زیرا بیشتر نکات به نظر مهم هستند ولی پس از تست زدن و مرور، بسیاری از آنها از نظرتان مهم نیستند و فقط کتاب خود را شلوغ کردهاید. همچنین اگر مطلبی را در یک فصل خواندید که با مورد دیگری در یک فصل دیگر مرتبط بود، آن را در حاشیه کتاب خود یادداشت کنید تا هنگام مطالعه مطالب به صورت یکپارچه در ذهنتان نقش ببندد.
از دیگر نکات کمککننده میتوان به ترسیم نقشههای ذهنی اشاره کرد. سعی کنید سرفصلهای هر بخش را از کلی به جزئی به همراه کلمات کلیدی اصلی در یک مایندمپ یا نمودار ترسیم کنید. این کار کمک میکند که با دیدن هر عنوان، اگر لازم بود به مرور مجدد آن بپردازید.
پس از اینکه مطالعه خود را به اتمام رساندید و حس کردید که آماده هستید، به سراغ تست زدن بروید. در مرتبه اول بیشتر با نگاه آموزشی تست بزنید تا نقاط ضعف مطالعه شما آشکار شود. همچنین تمام تستهای یک مبحث را در یک نوبت نزنید و تعدادی را برای دفعات بعدی باقی بگذارید. پاسخ تستهای خود را نگه دارید تا در زمان مرور، به سوالهایی که پاسخ اشتباه دادهاید، توجه بیشتری داشته باشید. پس از تستزنی و تصحیح آن، به مطالعه پاسخنامه و موارد مهم بپردازید و به خلاصهنویسیهای خود نکات مهم و کلیدی جاافتاده را اضافه کنید. این درس ماتریسها، مباحث چند موردی، جدولها و … بسیار زیادی دارد که ممکن است به سادگی نتوانید بر همه آنها مسلط شوید و نیاز باشد تا چندین بار دقیق و جزئی، به بررسی آنها بپردازید؛ اما نباید خسته و ناامید شوید.
اگر زمان کافی ندارید و یا مطالبی از درس را به صورت کامل متوجه نمیشوید، شرکت در کلاسهای آمادگی کنکور بازاریابی ارشد و دکتری برای یادگیری بیشتر مفاهیم توصیه میشود؛ زیرا همانگونه که گفته شد این درس دارای جدولها، ماتریسها، استراتژیها و … زیادی است که ممکن است داوطلب به صورت کامل متوجه آنها نشده و صرفا مطلب را حفظ کند. این کار دو مشکل ایجاد میکند: اول اینکه با پیشروی در فصلها ممکن است با افزایش حجم مطالب، به خوبی امکان یادآوری میسر نباشد و دوم ممکن است در کنکور از آن مبحث سوال مفهومی طرح شود و با حفظ کردن امکان پاسخگویی به آن نباشد.
در دوران جمعبندی و ماههای پایانی منتهی به کنکور، کلاس نکته و تست بازاریابی ارشد و دکتری برای افزایش مهارت تستزنی بسیار مفید و تاثیرگذار است. در این کلاس از نکاتی تست طرح میشود که ممکن است خارج از دید بوده و به آنها توجهی نکرده باشید. در نتیجه با شرکت در این کلاسها تقریبا تمام نکات را یاد گرفته، مرور کرده و با آمادگی بالایی در جلسه حاضر خواهید شد.
منابع، تعداد سوالات و ضریب بازاریابی در هر گرایش
منابع اصلی درس بازاریابی کنکور ارشد و دکتری مدیریت کتابهای فیلیپ کاتلر هستند و به دلیل گستردگی و حجم زیاد این کتابها، استفاده از منابع کنکوری پیشنهاد میشود.
دو منبع مهم که در سالها اخیر تا حد بسیار زیادی با کنکور مطابقت داشتند عبارتند از:
این درس دارای 15 سوال در دفترچه سوالات است و ضریب بازاریابی در گرایشهای مختلف کارشناسی ارشد مدیریت عبارتند از:
سخن پایانی
درس مدیریت بازاریابی کنکور از درسهای مهم و تاثیرگذار کنکور ارشد و دکتری مدیریت بوده و تسلط بر این درس و کسب درصد مناسب، از شرطهای اساسی رسیدن به رتبههای برتر است. حجم و جزئیات بالای این درس باعث شده تا نیازمند برنامهریزی دقیقی برای مطالعه و مرور باشد. مشاوران کنکور پیشنهاد میکنند این درس را هر چه زودتر آغاز کنید و به ماههای پایانی موکول نکنید. انتخاب منبع درست این درس از نکات مهم برای موفقیت است؛ خصوصا که ممکن است فرصتی برای جبران و تغییر منبع پیدا نکنید و زحمتهای چند ماه شما تلف شود. اگر زمان کافی برای مطالعه ندارید و یا حس میکنید برخی مباحث مبهم بوده و به خوبی در ذهن شما تثبیت نمیشوند، از بهترین گزینههای پیش روی شما شرکت در کلاسهای آمادگی کنکور و نکته و تست این درس است. همچنین میتوانید برای انتخاب منابع، شیوههای مناسب مطالعاتی و … با مشاوران ما در ارتباط باشید.
درباره موسسه آموزش عالی آزاد نگاره
نگاره همواره به دنبال نوآوری و ارائه سرویس های منحصر به فرد در سراسر کشور بوده است موفقیت سالهای اخیر که اکثریت رتبه¬های تک رقمی و دو رقمی نگاره ای بودهاند، گواهی این مدعاست. امیدواریم با دلگرمی به اعتماد شما، مسیر عدالت آموزشی و ارائه خدمات با بالاترین کیفیت را به بهترین نحو ادامه دهیم و افتخار خدمت به دانش پژوهان این سرزمین را داشته باشیم.
نوشته های بیشتر از موسسه آموزش عالی آزاد نگاره
دیدگاهتان را بنویسید