معرفی جامع کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)
مقدمه
MBA مخفف کلمه Master of Business Administration است. رشته مدیریت کسب و کار اولین بار توسط دانشکده مدیریت دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۰۸ ارائه شد و مدرک MBA جزو معتبرترین مدارکی است که توسط دانشکدههای بازرگانی در سطح جهان ارائه میشود. در ایران برای اولین بار نخستین برنامه دانشگاهی تمام وقت کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار به پیشنهاد دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۷۹ تصویب و در این دانشگاه به اجرا درآمد.
شما در طول دوره MBA دانش کسب و کار و ارتباطات حرفهای خود را توسعه میدهید. رشته MBA به ایجاد درک بهتر از عملکردهای عمومی مدیریت کسبوکار کمک شایانی میکند و هدف اصلی آن تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی لازم برای ایفای نقش موثر در حوزه مدیریت کسب و کارهاست. اکثریت افراد با هدف افزایش درآمد و یافتن فرصتهای شغلی مناسبتر وارد رشته MBA میشوند ولی با این حال، پول بیشتر و عنوان شغلی بهتر تنها مزایای MBA نیست و از دیگر مزایا میتوان به ایجاد شبکههای ارتباطی جدید، بهبود مهارتهای مدیریتی و … اشاره کرد. یکی از مهمترین فواید تحصیل در رشته MBA را میتوان ایجاد تفکر کارآفرینی دانست. در واقع شخص میتواند دیدگاه وسیعی در زمینه راهاندازی کسبوکار به دست آورده و از آن در راستای پیشبرد اهداف خود در زندگی استفاده کند.
برخی از مباحث پایهای که در ارشد MBA مطرح میشوند عبارتند از:
- اصول حسابداری
- ارتباطات تجاری
- استراتژی کسبوکار
- تجزیه و تحلیل دادهها
- اقتصاد
- مدیریت سرمایهگذاری و ریسک
- رهبری
- بازاریابی
- مدیریت عملیات
حوزه کاری MBA بسیار گسترده است و افراد با توجه به گرایش و تخصص خود میتوانند در موقعیتهای مختلفی مشغول به کار شوند ولی برخی از اصلیترین حوزههای شغلی آن شامل مدیریت و مشاوره مالی، مدیریت منابع انسانی، ریسک و سرمایهگذاری، تحلیلگری سازمان، مدیریت بازاریابی، مدیریت عملیات و … است.
فهرست مطالب
تفاوت MBA با دورههای کارشناسی ارشد مدیریت در چیست؟
دورههای ارشد مدیریت معمولاً بر آموزش و یادگیری نظریهها، روشها، برخی ابزارهای مدیریتی و پژوهش تمرکز دارند و جنبه عملی در این دورهها کمرنگتر است. در مقابل کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار عملگراتر بوده و نقش به کارگیری تئوریها و انتقال تجربیات پررنگتر است. همچنین در دوره آکادمیک MBA دانشجویان با جنبههای کسب و کاری بیشتر آشنا شده و میتوانند با دید بازتری نسبت به دانشجویان مدیریت به فعالیت در یک سازمان بپردازند.
چه افرادی برای تحصیل در ارشد مدیریت کسب و کار مناسب هستند؟
در هر انتخابی در طول زندگی، در شرایط معمول علاقهمندی افراد حرف اول را میزند؛ در تمامی گرایش های رشته مدیریت کسب و کار (MBA) نیز از این مسئله جدا نبوده و شما برای ادامه تحصیل در یک مقطع و رشته تحصیلی، باید علاقه زیادی به آن داشته باشید تا بتوانید با چالشهای آن مواجه شوید. شما با داشتن تمامی مهارتها و ویژگیهای لازم برای یک رشته و آینده کاری آن، اگر علاقه و شور و اشتیاق مربوط به آن را نداشته باشید ممکن است دچار شکست و ناامیدی شوید و یا حتی در صورت رسیدن به موفقیتهای زیاد، در آن حس خوبی نداشته باشید.
افرادی که وارد این رشته میشوند باید افراد خلاقی باشند و این مهارت را در خود پرورش دهند؛ زیرا مدیریت و خلاقیت دو موضوع کاملا مرتبط با یکدیگر هستند و شما برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق، نیاز به خلاق بودن دارید.
از دیگر ویژگیهای عمومی لازم برای این پیشرفت در این رشته میتوان به موارد مقابل اشاره داشت: برقراری ارتباط موثر با دیگران، شبکهسازی قوی، توانایی تحلیل داده، توانایی و مهارت در زمینه ریاضیات و اقتصاد، مهارت کار گروهی، انعطافپذیری، برخی مهارتهای فنی و ابزاری، رهبری، و … .
همچنین برای هر گرایش میتوان مجموعهای از مهارتهای تخصصیتر را نام برد که با مراجعه به معرفی تخصصی هر گرایش، آنها را مشاهده کنید.
وضعیت بازار کار و آینده شغلی MBA
فارغالتحصیلان و متخصصان رشته مدیریت کسبوکار به علت توانایی فنی و ذهن مدیریتی خود، فرصتهای شغلی جذابی را میتوانند برای خود ایجاد کنند. آنها به علت ذهنیت کسبوکاری جامع که در طی دوران تحصیل به دست آوردهاند، میتوانند به خوبی از عهده مدیریت یک بیزینس برآمده و به موفقیت برسند؛ بسیاری از این افراد کسب و کار و استارتآپ شخصی خود را ایجاد میکنند. با توجه به تخصصی بودن گرایشهای MBA برای دو گرایش مالی و بازاریابی به بیان حوزههای شغلی میپردازیم و شما میتوانید برای آگاهی از بازار کار سایر گرایشها به معرفی تخصصی هر گرایش مراجعه کنید.
گرایش مالی MBA: داوطلبان این شاخه با توجه به سه زیر گرایش مالی شرکتی، بازار سرمایه و سیاستگذاری مالی بازار کار متفاوتی را تجربه خواهند کرد. افرادی که حوزه مالی شرکتی را انتخاب میکنند، در بخش مدیریت مالی شرکتها مشغول به کار خواهند شد. آینده شغلی در حوزه دوم از فضای شرکتی فاصله گرفته و وارد حوزه بانک، تامین سرمایه، بیمه، بازارهای مالی، کارگزاری و صندوقها و شرکتهای سرمایهگذاری میشوند. حوزه بازار مالی و سرمایهگذاری دارای طرفداران زیادی است و معمولاً از لحاظ درآمدی نسبت به دو گزینه دیگر بهتر است. نهایتاً داوطلبانی که سیاستگذاری مالی بازار را انتخاب میکنند، در آینده در پروژههای پژوهشی و مشاورهای مشغول به کار خواهند شد.
گرایش بازاریابی MBA: در گرایش بازاریابی فارغالتحصیلان میتوانند در زمینههایی چون مدیریت بازاریابی، مدیریت برند، تحقیقات بازاریابی، قیمتگذاری، مدیریت کانالهای فروش، Marketing Analytics، مدیریت بازاریابی بینالملل، توسعه محصول و خدمات، بازاریابی دیجیتال، مدیر فروش، مشاوره و کارآفرینی مشغول به کار شوند.
واحدهای درسی مقطع کارشناسی ارشد MBA
دوره کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار شامل ۳۰ واحد دروس اصلی، ۶ واحد دروس اصلی اختیاری، ۶ واحد دروس تخصصی اصلی و ۶ واحد دروس تخصصی اختیاری است. با استفاده از فایل زیر میتوانید واحدهای اصلی، تخصصی و اختیاری تمام گرایشهای ارشد MBA را مشاهده کنید.
برخی از برترین دانشگاه های داخلی پذیرنده رشته مدیریت کسب و کار (MBA)
- دانشگاه صنعتی شریف
- دانشگاه تهران
- دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
- دانشگاه علم و صنعت
- دانشگاه امیرکبیر
- دانشگاه خوارزمی
- دانشگاه مالک اشتر
دروس، ضرایب و تعداد سوالات کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار
نام درس | ضریب | تعداد سوالات | زمان |
---|---|---|---|
استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت | 2 | 40 | 230 |
ریاضی عمومی 1 و 2 | 2 | 30 | |
زبان | 1 | 50 |
بررسی کنکور MBA
همانطور که در جدول قسمت قبل مشاهده کردیم، کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار شامل ۱۲۰ سوال در ۳ درس و ۲۳۰ دقیقه فرصت پاسخگویی است. علی رغم کم بودن تعداد درسها، مسیر سختی پیش روی داوطلبان بوده و رقبای بسیار قوی خصوصاً از رشتههای فنی و مهندسی وجود دارند. بهترین منابع ارشد MBA به شرح زیر هستند:
درس GMAT در کنکور ارشد کسب و کار به ۲ دسته ۲۰ سوالی یعنی مجموع ۴۰ سوال تقسیمبندی میشود. یک دسته سوالات ریاضی محور شامل حل مسئله و کفایت دادهها است و دسته دوم سوالات غیر ریاضیاتی شامل استدلال منطقی، درک مطلب و تصحیح جملات است. این درس میتواند برای شما ماهیت دشواری داشته باشد و شما را دچار دردسر کند و برای کسب رتبه مطلوب، حتما باید در این درس درصد خوبی کسب کنید. منبع مناسب این درس کتاب استعداد تحصیلی مدیریت کسبوکار MBA و امور شهری احمد صداقت و محسن طورانی از انتشارات نگاه دانش است. شرکت در کلاسهای کنکور و نکته و تست استعداد تحصیلی میتواند شما را با سبک سوالات کنکور، شیوههای مطالعه صحیح و راهحلهای مختلف تستی آشنا کند.
ریاضی عمومی ۱ و ۲ ارشد دارای ۳۰ سوال با ضریب ۲ در کنکور کارشناسی ارشد MBA است. مشاوران و رتبه برترها توصیه میکنند درس ریاضی را به صورت خودخوان جلو نبرید؛ این درس زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد و ممکن است شما به صورت فردی نتوانید به تمام جوانب درس مسلط شوید. بهترین راه شرکت در کلاسهای آمادگی کنکور و نکته و تست است تا به صورت مشروح و هدفمند درسنامه و شیوههای حل تست را آموزش ببینید و با تمرین، تکرار و مرور در کمترین زمان ممکن به درصد خوبی در این درس برسید. در دوران کنکور زمان مهمترین دارایی شما است. منابع مناسب این درس کتابهای ریاضی عمومی ۱ و ۲ استاد مسعود آقاسی جلد اول و دوم (هر کدام دو جلد) از انتشارات نگاه دانش هستند.
درس زبان در کنکور کارشناسی ارشد MBA دارای ۵۰ سوال، با ضریب ۱ و شامل ۴ بخش گرامر، واژگان، کلوز تست و درک مطلب است. اگر در زبان انگلیسی پایه مطلوبی دارید بر روی این درس سرمایهگذاری کنید اما از مطالعه و مرور مستمر غافل نشوید؛ زیرا سبک کنکور با انگلیسی عمومی کمی تفاوت دارد. اگر سطح و پایه مطلوبی در زبان ندارید با تکرار و تمرین زیاد حتما به درصد مناسبی خواهید رسید؛ روند مطالعاتی و سوالات کنکور با فضای زبان خارج از کنکور متفاوت است. شرکت در کلاسهای درس و نکته و تست به هر دو گروه توصیه میشود تا علاوه بر آموزش اصولی و رفع دغدغه زمان، با تستها و روند حل سوالات کنکور آشنا شوید.
منابع پیشنهادی این درس شامل ۳ کتاب زیر هستند:
- زبان عمومی زیر ذرهبین جلد ۱ واژگان هادی جهانشاهی/ الناز یوسفزاده؛ انتشارات نگاه دانش
- زبان عمومی زیر ذرهبین دكتری هادی جهانشاهی/ الناز یوسفزاده؛ انتشارات نگاه دانش
- زبان تخصصی مدیریت آرمان اشراقی؛ انتشارات نگاه دانش
- زبان تخصصی مدیریت کسبوکار MBA محمدرضا ناصرزاده/ یاشار دهدشتی؛ انتشارات نگاه دانش
- ۲۰۰۰ تست زبان تخصصی MBA؛ انتشارات نگاه دانش
سوالات متداول
این رشته شامل 6 گرایش بازاریابی، مالی، فناوری اطلاعات، عملیات و زنجیره تامین، استراتژی و رفتار سازمانی و منابع انسانی است که دفترچه سوالات و منابع کنکور همه آنها یکسان است.
دورههای ارشد مدیریت معمولاً بر آموزش و یادگیری نظریهها، روشها، برخی ابزارهای مدیریتی و پژوهش تمرکز دارند و جنبه عملی در این دورهها کمرنگتر است. در مقابل کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار عملگراتر بوده و نقش به کارگیری تئوریها و انتقال تجربیات پررنگتر است.
دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه امیرکبیر.
این کنکور شامل 3 درس ریاضی، GMAT و زبان است که مجموعاً 130 سوال را شامل میشوند. در قسمت بررسی کنکور این مقاله مفصلاً به تشریح کنکور MBA پرداختیم.
دیدگاهتان را بنویسید