معرفی جامع گرایش بازاریابی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

معرفی جامع گرایش بازاریابی MBA

مقدمه

گرایش بازاریابی MBA به دلیل جذابیت و فرصت­‌های فراوانی که برای فارغ‌­التحصیلان ایجاد می­‌کند، جزو پرطرفدارترین گرایش­ های مدیریت کسب‌و­کار است. در گرایش بازاریابی نگاه و تمرکز بیشتر به سمت مشتری و ارتباط با آنان است. از مهم‌­ترین مباحثی که در این گرایش به دانش‌­پذیران آموزش داده می‌­شود، بازاریابی، استراتژی بازاریابی، تحقیقات بازار، روانشناسی بازاریابی و تجزیه­ و تحلیل داده‌­ها است. در گرایش بازاریابی مفاهیم کلان مطالعه می­‌شود و باعث گسترش افق دید دانشجویان نسبت به مفهوم کسب‌وکار می‌گردد؛ برای مثال فارغ‌التحصیل گرایش بازاریابی MBA با پذیرش مسئولیت مدیر فروش در یک سازمان چالش‌هایی که در زمینه بازاریابی و بعضاً فروش وجود دارد را مورد بررسی قرار داده و بر اساس دانش و تجربه خود، راهکارهای مناسبی را با توجه به شرایط ارائه می‌دهد و در نهایت با اجرای آن‌ها، به موفقیت سازمان کمک می‌کند.

در این مقاله سعی بر آن است تا با ارائه مطالب متنوع در خصوص این رشته، به شما عزیزان برای انتخاب بهتر کمک کرده باشیم.

فهرست مطالب

معرفی گرایش بازاریابی مدیریت کسب‌وکار

MBA در بازاریابی شما را برای چیزی بیشتر از مشاغل موجود در حوزه بازاریابی آماده می‌کند. این رشته به شما مهارت‌هایی مانند ریاضیات، ارتباطات، تجزیه و تحلیل و البته مدیریت را هم یاد می‌دهد. مهارت‌های یک مدیر بازاریابی می‌تواند آنقدر گسترده باشد که با وجود همکاری با چندین شرکت به انجام فعالیت‌های متنوعی بپردازد. پرتکرارترین سوالی که ذهن اکثر افراد را مشغول می­‌کند این است که آیا با مدرک کارشناسی غیر مرتبط می­‌توان وارد گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد MBA شد؟ در پاسخ باید گفت بله؛ محدودیتی برای این مسئله وجود ندارد و بسیاری از دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی و … در این رشته ادامه تحصیل می‌دهند.

سوال دیگری که درباره رشته MBA پرسیده می­‌شود این است که حتما باید تحصیلات آکادمیک دانشگاهی داشته باشیم یا با شرکت در دوره­‌های آزاد هم می‌توان مهارت­ کافی را به دست آوریم؟ جواب این سوال این است که شما با تحصیل در دانشگاه و ارتباط با اساتید و دانشجویان مختلف به دلیل جو پویا و تعاملات مستمر، مطالب بسیاری را می­‌آموزید و در پروژه‌های مختلفی درگیر می‌شوید که ممکن است این تجربه را در دوره‌­های دیگر کسب نکنید و همانطور که می‌دانیم دانش تئوری صرفاً در بازار کار و بازار رقابتی کسب و کار سودمند نبوده و کاربرد آن‌ها مهم است. از دیگر مزیت‌های دوره آکادمیک اعتبار مدرک دانشگاهی در اجتماع است.

برخی از مباحثی که در گرایش بازاریابی MBA وجود دارند عبارتند از:

مدیریت بازاریابی، رفتار و بینش مصرف‌کننده، بازاریابی دیجیتال، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، مدل‌سازی و استراتژی بازاریابی، استراتژی محصول، برندسازی، بازاریابی بین‌المللی، مدیریت نیروی فروش و … . افرادی که MBA را با تمرکز در بازاریابی دنبال می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که چگونگی برنامه‌ریزی، توسعه و اجرای استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه و استراتژیک را بیاموزند.

واحدهای گرایش بازاریابی ارشد MBA

برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد MBA بازاریابی به شرح زیر است:

  • دروس عمومی: 11 درس شامل 8 درس الزامی + 3 درس اختیاری
  • دروس تخصصی: 4 درس شامل 1 الی 2 درس الزامی + 2 الی 3 درس اختیاری
  • پایان‌نامه: 2 درس معادل 6 واحد

دروس عمومی الزامی:

اصول حسابداری – تحلیل‌های کمّی در مدیریت – رفتار سازمانی – اقتصاد مدیریت – مدیریت مالی بنگاه‌ها – برنامه‌ریزی استراتژیک – مدیریت بازاریابی – مدیریت عملیات

دروس عمومی اختیاری:

سه درس اختیاری عمومی از همه دروس دانشکده می‌تواند انتخاب شود.

دروس مقابل هم علاوه بر دروس تخصصی گرایش‌ها قابل اخذ هستند: حقوق تجارت – روش‌های تحقیق در مدیریت 

دروس تخصصی گرایش بازاریابی:

استراتژی بازاریابی (الزامی)                                بازاریابی داده‌محور                               مدیریت برند و ارتباطات دیجیتال

تحقیقات بازاریابی (الزامی)                                بازاریابی دیجیتال                                 مدیریت درآمد و قیمت‌گذاری

مدیریت فروش و خرده‌فروشی                            رفتار مصرف‌کننده                                 بازاریابی کارآفرینانه

مباحث منتخب در مدیریت بازاریابی                   کسب‌وکار بین‌المللی                             نظریه بازی برای مدیران

مدیریت کیفیت                                             مدیریت توسعه محصول                       مدیریت خدمات

مدیریت محصول                                           مدیریت داده‌محور کسب‌وکار                  یادگیری ماشین

مهارت‌های لازم برای گرایش بازاریابی MBA

افراد برای ورود به هر رشته و جایگاه شغلی نیازمند مجموعه‌ای از شرایط و توانایی‌­هایی هستند. گرایش بازاریابی نیز از این قاعده مستثنا نیست و شما برای ورود به این رشته نیازمند توانایی­‌هایی هستید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • توانایی مذاکره
  • توانایی فروش
  • قدرت تجزیه و تحلیل
  • آشنایی با ابزارهای مورد نیاز فضای بازاریابی
  • اعتماد به نفس
  • علاقه به برقراری تعامل با دیگران
  • توانایی شبکه‌سازی مناسب
  • علاقه‌مندی به حوزه‌ داده و تحلیل اطلاعات
  • روحیه یادگیری و عملگرایی
گرایش بازاریابی MBA

بررسی بازار کار گرایش بازاریابی MBA

فارغ‌ التحصیلان رشته مدیریت کسب و کار (MBA) گرایش بازاریابی، در کسب­‌و­کار­هایی که دارای فضای رقابتی هستند فرصت رشد بیشتری خواهند داشت و در این فضا امکان درآمدزایی بیشتری نیز برای آنها وجود دارد؛‌ بنابراین جذاب‌ترین فرصت‎‌های شغلی را می‌توان در حوزه‌های مانند استارت‌آپ­‌ها، IT، بازاریابی داده محور، بازاریابی دیجیتال و … در نظر گرفت.

همچنین صنایع بالغ و به نوعی تمامی کسب‌وکارها به دنبال فردی هستند که وضعیت بازاریابی، فروش، امور مشتریان، امور محصولات و … آن‌ها را مدیریت کرده و بهبود دهد. بنابراین با توجه به وضعیت رکود اقتصادی در کشور می‌­توان گفت تا حد­ زیادی برای فارغ‌­التحصیلان این رشته بازار خوبی مهیاست. این روند در صورتی امکان­‌پذیر خواهد بود که فارغ ­التحصیلان تکنیک­‌ها و مهارت‌­های حوزه اصول بازاریابی و مشتری مداری، دیجیتال مارکتینگ،‌ تحلیل داده و … را به خوبی آموزش دیده و بتوانند خدمات مطلوبی را در اختیار صاحبان کسب­‌و­کار­ها قرار دهند.

موقعیت‌های غالب شغلی بازاریابی MBA عبارتند از:

  • مدیر بازاریابی
  • مدیر تبلیغات
  • محقق و تحلیلگر بازار
  • مدیر برند
  • مدیر ارتباط با مشتری
  • تحلیلگر رسانه‌های دیجیتال
  • مدیر دیجیتال مارکتینگ
  • استراتژیست رسانه
  • مجری توسعه کسب و کار
  • و …

گرایش بازاریابی MBA در خارج از کشور

گرایش بازاریابی در رشته MBA جزو بهترین رشته­‌ها در راستای مهاجرت و اپلای به شمار می‌رود. موفقیت در گرایش بازاریابی نیازمند دانش و مهارت در حیطه بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات است. یک فرد فارغ‌التحصیل در این گرایش با افزایش مهارت­‌های خود در این زمینه و آموزش ابزار­های مورد نیاز و کسب تجربیات جهت تکمیل رزومه کاری خود در کنار باقی موارد مورد نیاز، شانس خود را جهت پذیرش شغلی یا تحصیلی افزایش خواهد داد. با بررسی مدیران شرکت‌های بزرگ خواهید دید که بسیاری از آن‌ها تجربه شرکت در دوره‌های آزاد و یا تحصیلات رسمی MBA بازاریابی را دارند؛ همچنین با مشاهده لینکدین و یا سایت‌هایی مانند Indeed می‌توانید محبوبیت مشاغل این رشته را مشاهده کنید. همانند داخل کشور، شرکت‌های خارجی به دنبال فردی توانمند در زمینه بازاریابی هستند تا وضعیت آن‌ها را بهبود ببخشد. به طور کلی شرایط بسیار خوبی هم برای تحصیل و هم برای شغل‌یابی برای این رشته فراهم است.

برخی از برترین دانشگاه‌های پذیرنده MBA بازاریابی در دنیا

یکی از سایت­‌های معتبر جهان در خصوص سنجش اعتبار دانشگاه­‌های جهان THE است كه مخفف عبارت TimesHigherEducation است به كمک این سایت می­‌توانید اطلاعات مفیدی در خصوص دانشگاه‌ها کسب کنید.

برخی از بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های MBA مارکتینگ عبارتند از:

سخن پایانی

در سال‌های اخیر گرایش بازاریابی مدیریت کسب‌وکار محبوبیت زیادی پیدا کرده و دانشجویان بسیاری هر ساله در این رشته به ادامه تحصیل می‌پردازند. بازار کار مناسب و فرصت‌های اپلای این رشته باعث این محبوبیت شده است. برخی مباحث مورد تدریس در این رشته شامل رفتار و بینش مصرف‌کننده، بازاریابی دیجیتال، مدل‌سازی و استراتژی بازاریابی و … می‌شوند. در نظر داشته باشید كه تنها با داشتن مدرک MBA نمی‌­توان ثابت كرد كه شما توانایی انجام كار در این حوزه را داشته باشید؛ بلكه با مطالعه، کسب تجربه، مهارت و به روز نگه‌داشتن خود در زمینه كاری مورد علاقه، سعی کنید به هدف خود نزدیک شوید.

دیدگاهتان را بنویسید